"Инфлацията на парите може да е под контрол, но не можем да кажем същото за раздуването в наименованията на длъжностите. Почти всички американци над 23-годишна възраст могат да се похвалят с "изпълнителен вицепрезидент" на визитната си картичка" - медията е Financial Times, авторът е проф. Ейдриън Фърнхам от "Юнивърсити Колидж" в Лондон. Годината е 1993 г.

Нищо не се е променило и това е наблюдение, основано на данни. Business Insider се позовава на 2,4 млн. обяви за работа, анализирани от компанията Datapeople. От 2019 г. насам "водещ" (lead) се използва три пъти по-често в обяви за начални позиции в технологичната сфера. Думата "главен" бележи 57% ръст, а "младши" е с 50% спад. Авторите на анализа признават, че са шокирани.

Money.bg направи едно свое проучване в популярните сайтове за обяви за работа в България и около 25-30% от тях са за мениджъри, експерти, старши и главни (lead) кадри и подобни. Обявите за junior/младши позиции? Сумарно около 2%.

Нека и ние да се отърсим от шока и да потърсим отговор на въпроса защо работата е една и съща, а човекът, който я върши, е с все по-грандиозна длъжност:

Така изглежда по-добре пред клиентите

Знаете ли колко вицепрезиденти в един момент са имали Goldman Sachs? 12 000. Не 12, не 120, не даже 1200. 12 000, една трета от служителите. Това се прави с една проста цел - служителите на начално и средно ниво да получат малко допълнителен авторитет пред външни клиенти. Особено честа практика е при инвестиционните банки.

Нова длъжност в хотелите: Служител, който снима гостите и публикува в Instagram профилите им

Нова длъжност в хотелите: Служител, който снима гостите и публикува в Instagram профилите им

Услугата се предлага в пакет с резервирането на стая

Както отбелязва Business Insider, в някои компании базата данни даже съдържа по две позиции на служител - реална и такава "за пред хора". Така търговците стават мениджъри "Бизнес развитие", служителите от центъра за обслужване на клиенти - мениджъри "Потребителска удовлетвореност" и подобни.

Всъщност тактиката работи - само заради позицията обикновено клиентите оценяват по-високо служителя. Това е доста тъжно.

Така се привличат и задържат ценни кадри

При позициите с по-високо заплащане названието на длъжността може да бъде фактор за това даден добър кандидат да избере именно тази компания. Това е добре дошло за HR екипите.

При наддаването за наистина добрите професионалисти допълнителният социален пакет и бонусната схема струват пари. Това да измислиш мениджърска длъжност специално за случая е безплатно.

Така се привлича интересът на най-младите

Gen Z са израснали с инфлуенсъри, социални мрежи и очаквания за бляскав живот. В общия случай, те няма да го получат, но все пак компаниите се нуждаят от млада кръв. Затова и поне привидно отговарят на очакванията им.

А те са сериозни - по данни на JobSage 58% от представителите на Gen Z очакват повишение на всеки 18 месеца (два пъти по-често в сравнение с родителите им), а освен това смятат, че след само 6 години в дадена компания могат да стигнат до вицепрезидентско място.

Какви притеснения изпитват младежите при започване на първата им работа?

Какви притеснения изпитват младежите при започване на първата им работа?

Според проучването 59% от младежите заявяват, че ще продължат образованието си в България, но само 9% от тях планират да съчетаят ученето с работа

Какво прави бизнесът? Измисля позиция тип "изпълнителен вицепрезидент "Нови канали за бизнес развитие" за Пешо, който по 12 часа на ден описва продукти в онлайн магазина. Вицепрезидент ли е? Вицепрезидент е.

Така се оправдава допълнителният тормоз

Идваме си на думата. В САЩ законът позволява да не плащаш на служител за труд в извънработно време, ако е на мениджърска позиция. В други държави (включително и у нас) се приема за даденост всеки с някакъв вид даже условно ръководни функции в компанията да е на разположение 24/7 и да не повдига въпроси, свързани с по 1-2 часа повече в офиса през ден. Или всеки ден.

Според учени от Харвард и от Тексаския университет заобикалянето на правилата в САЩ ощетява служителите с 4 млрд. долара всяка година. Можете и сами да си представите какви биха били цифрите, ако говорим за целия свят.