През 2023 г. България е сред държавите от ЕС, които отчитат най-голям спад в броя на корабите, акостиращи в нейните пристанища. показват обобщените данни на Евростат. Общата сума на корабите, акостиращи в основните пристанища на ЕС, се оценява на 2,2 милиона, което отразява увеличение от 1,5% спрямо предходната година.
Въпреки това България, заедно с Латвия, си "поделя" лидерството с 12,5% спад в броя на пристигащите плавателни съдове, което е един от най-големите спадове в ЕС. Испания също отбеляза значителен спад от 11,1 %.
Сред държавите от ЕС най-голям брой посещения на пристанища през 2023 г. има Гърция - общо 477 115 плавателни съда, следвана от Италия (449 131) и Дания с 322 230 плавателни съда. Сред другите държави със силен морски трафик са Хърватия (282 404), Испания (177 667) и Германия с посрещнати 115 531 кораба.
Погледнато в дългосрочен план, спадът в броя на посещенията на кораби в България е забележителен - 21,2% в сравнение с данните отпреди 10 години (2013 г.). Това е едно от най-големите намаления в ЕС, след спада от 26,6% във Финландия и 24,3% в Латвия.
За разлика от тях държави като Малта (+100,8 %), Хърватия (+40,3 %) и Испания (+31,0 %) отбелязват впечатляващ ръст на морския трафик за същия период.
По отношение на брутния тонаж общото тегло на корабите, които посещават пристанищата на ЕС, се е увеличил до 17,5 млрд. тона през 2023 г., което представлява увеличение с 6,7% спрямо предходната година.
Най-голям брутен тонаж е регистриран в Италия - 3,7 млрд., следвана от Испания (2,7 млрд.). От друга страна, Латвия регистрира най-голямото намаление на брутния тонаж сред държавите от ЕС, като спадът е 13,9%.
Спадът на тонажа в България изглежда логичен и отразява намаляването на броя на посещенията в пристанищата, което допринася и за цялостната негативна тенденция в морския трафик на страната.
Средният размер на корабите, които посещават пристанищата на ЕС, се увеличава с 5,2% през 2023-та, достигайки малко над 8000 GT.
Белгия продължава да регистрира най-големия среден размер на плавателните средства в основните си пристанища, следвана от Словения и Франция. Същевременно в Малта се наблюдава най-голямо намаление на техния размер - с 6,1% в сравнение на годишна база.
Товарните, неспециализирани плавателни съдове, включително ро-ро корабите, съставляват най-големия дял от посещенията на пристанищата през 2023 г., като на тях се падат 75,1% от общия брой плавателни съдове и 59,4% от брутния тонаж.
Разглеждайки класацията при отделните пристанища, това в Месина остава най-голямото в ЕС с регистрирани почти 66 000 плавателни съда. Шестнадесет от 20-те най-големи портове отбелязват увеличение на трафика в сравнение с предходната година. Сред тях са Алхесирас (+21,9 %), Неапол (+16,0 %) и Реджо ди Калабрия (+15,9 %).