В ера на бързо променящи се глобални пазари, засилена конкуренция и повишени очаквания на клиентите е трудно да останеш на върха за дълго. Дори водещи марки като Nokia, Blockbuster, Kodak и Sports Authority останаха встрани, пише Harvard Business Review.
В днешно време е доста трудно е да се създаде и поддържа бизнес, камо ли да се поддържа глобално лидерство. Само в САЩ приблизително 65% от компаниите се провалят през първите 10 години.
Всъщност, само около 25% от фирмите оцеляват до 15 или повече години, според Бюрото по труда на САЩ. Това повдига въпроса: Какви са разликите между тези, които оцеляват и процъфтяват и тези, които загиват?
Организационното дълголетие е свързано с това колко добре една фирма успява на различни пазари с течение на времето, независимо от нейните първоначални цели и основатели. Въпреки че има нарастващ брой изследвания върху издръжливостта и устойчивостта на бизнеса, дълголетието на организацията често се пренебрегва.
Има ли формула за дълголетие
Ако погледнете надолу към задната част на ципа на някоя от дрехите си, вероятно ще видите три малки букви "YKK". Повечето хора не знаят, но YKK е символът на японския производител на ципове Yoshida Kogyo Kabushikikaisha.
YKK, основана в далечната 1934 година, произвежда приблизително 10 милиарда ципове годишно. Компанията развива два основни бизнеса - с крепежни елементи за строителната индустрия. Бизнесът със закопчалки, който включва циповете, които произвежда за шивашката индустрия, съставлява приблизително 40% от глобалния бизнес.
Бизнесът с крепежни елементи, който включва продукти за прозорци, врати, окачени фасади и дори мостове и продукти за почистване на океана за нефтената и газовата индустрия, обхваща останалите 60% от бизнеса.
Компанията впечатляващо и някак тихо остава лидер на пазара за продажби на ципове в продължение на много десетилетия и това повдига въпроса: Какво допринася за този успех и дълголетие?
Източник: iStock Images
Американският бизнес на YKK през последните три години
През 2019 година екип на Harvard Business Review посещава Националния производствен център на YKK в Макон, Джорджия. По време на посещението екипът надниква зад кулисите и провежда неофициални интервюта с няколко ръководители и служители, включително с вицепрезидента на YKK.
В момента YKK има бизнес в 73 страни чрез 100 изцяло притежавани дъщерни дружества. От самото си създаване, тя се стреми да произвежда "по-добри продукти с по-ниски разходи и с висока скорост", предлагайки предимно ципове, кукички, примки и копчета.
YKK се снабдява със собствени суровини и произвежда патентовано производствено оборудване. Това поддържа качеството на продуктите високо, като същевременно гарантира по-ниски разходи, предвидимост на доставките и защита на интелектуалната собственост.
Най-важното е, че позволява на компанията да реагира бързо на нуждите на клиентите. От тази гледна точка изглежда очевидно, че YKK е запазила пазарното си лидерство, благодарение на способността си да се адаптира към нуждите на своите клиенти, фокуса си върху качеството и използването на гъвкава верига за доставки.
Тайната на дълголетието на YKK се крие в комбинация от шест фактора
1. Ангажимент към заинтересованите страни
В много отношения YKK изпревари времето си, когато нейният основател - Тадао Йошида, заяви, че философията на компанията трябва да бъде, че "никой не просперира, без да носи полза на другите". Той нарича това "цикълът на доброто" и дори създава търговска марка на термина. В резултат на това YKK полага големи усилия, за да се свърже със заинтересованите страни както на местно, така и на глобално ниво.
През 2019 г. екипът на Харвард става свидетел на обмяната на споделени ценности между грузинците, които работят в производствения център на компанията и японските ръководители, които управляват местиня офис.
YKK прави всичко възможно, за да съобрази спокойния ритъм на живот на грузинците, консерватизма и "южното гостоприемство" с преобладаващите ценности на вътрешния пазар на YKK, които включват уважение, достойнство и чест.
Тази способност да идентифицира и анализира местните интереси и заинтересовани страни позволява на компанията да се разшири в международен план и да се асимилира безпроблемно в различни култури по света.
2. Частната собственост
Много частни компании в даден момент решават или да станат публични, или да се продадат на големи международни гиганти. YKK не направи нито едно от двете, което й дава много гъвкавост да взима решения за стратегическата си посока без постоянния натиск на тримесечните възвръщаемости.
Финансовите отчети на YKK показват бавен, но стабилен растеж през годините. От 20 години оперативните печалби на бизнеса с крепежни елементи варират между 11% и 16%.
Това показва, че циповете осигуряват стабилни, дори впечатляващи печалби за групата YKK, достъп до иновации и приходи. YKK предлага на всички свои служители възможност да участват в собствеността на компанията като акционери и дори да получават дивиденти.
В момента Асоциацията на акционерите на служителите е ръководител на акционерите на YKK Corporation.
3. Фокус върху качеството
От самото си създаване YKK полага големи усилия, за да се разграничи от другите в индустрията, като поставя уникално висок стандарт на качество.
Една от основните ценности на японската компания е "да настояваме за качество във всичко" и според нейния уебсайт, всички бизнес дейности се въртят около осигуряването на качество.
Всеки производствен обект на YKK провежда различни тестове за качество и редовно ги докладва на централата в Япония. Групата YKK използва интегрирани производствени процеси чрез разработване на собствено производство, материали и оборудване. Това поддържа високо качеството на продуктите, като същевременно осигурява устойчиво снабдяване с материали.
4. Ценностите на компанията
Много от фабриките на YKK по света се управляват от японски емигранти, които допринасят със силен стил на управление. "Цикълът на доброто", за който стана ясно по-рано, се основава на принципа на справедливост към общностите и служителите и това е в основата на всички управленски дейности.
Системата за корпоративно управление на YKK е допълнително подсигурена чрез нейните основни ценности: Не се страхувайте от провал, както и опитът изгражда успех и създава възможности за служителите.
5. Локална вграденост
Интегрирането на местно ниво означава възприемане на нови културни обичаи, норми и традиции, придобиване на нови културни знания и опит, както и изучаване и използване на нови езици.
През цялата си история YKK полага съзнателни усилия да установи силни местни корени и това води до приемане дори на най-затворените пазари.
YKK управлява някои ключови компоненти от своя бизнес от централата си в Япония - технологии, логистика, продажби и системни процеси, но оперативният контрол е в шестте регионални организации на компанията.
Това гарантира, че решенията се вземат въз основа на максималното използване на съответните регионални характеристики.
6. Бързо приспособяване към промените в индустрията
Когато се изследват факторите, които влияят върху дълголетието на една фирма, трябва да се вземе предвид конкурентната среда, степента на иновации и технологичните промени. Глобалната индустрия за ципове изглежда малко статична, но е интересна по няколко причини.
Първо, циповете са специален артикул, който не се продава директно на потребителите, но са неразделна част от облеклото, чантата и багажа ни.
Второ, глобалната индустрия с ципове всъщност е доста голяма, с годишни продажби между 7 и 13 милиарда долара само в САЩ).
Глобалният пазар на ципове е силно фрагментиран, с много местни и регионални играчи и конкуренция по традиционните линии на цена, качество и иновации. YKK все още е доминиращият глобален играч с 40% дял от световния пазар по стойност и 20% по обем, но конкурентната среда бързо се променя.
И по-конкретно, доминирането на евтини азиатски производители засилва конкурентната среда. В самия Китай амбициозната SBS Group притежава 73% от местния пазар и копира някои от тактиките на YKK, като регистрира повече от 380 патента. Японската компания обаче вярва в продължаващото дълголетие на своя бизнес. Просто защото знае как да го прави добре.