Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) позволи на "Нова броудкастинг груп" да придобие 100 процента от дружеството "Нет Инфо". Досега медийната група, контролирана от братята Кирил и Георги Домусчиев, притежаваше 70 процента от "Нет инфо". Останалите бяха разпределени между "Дарик радио" АД и "Уеб Финанс", контролирани от Радосвет Радев и Христо Христов, съответно.
С разрешението на сделката, за която бе съобщено преди почти две години, "Нова" ще придобие едноличен контрол. Процедурата в КЗК се забави заради две жалби: от MTG и PPF Group на Петр Келнер, след като антимонополният орган забрани придобиването на медийната група от страна на чеха. В крайна сметка и двете бяха оттеглени.
Самата "Нет Инфо" притежава популярни сайтове като електронната поща АБВ, платформата за видео споделяне Vbox7, информационните сайтове Vesti.bg и Dariknews.bg, сайтът за прогноза за времето Sinoptik.bg, както и спортният Gong.bg.
Компанията притежава мажоритарен дял в сайта за групово пазаруване Grabo.bg.
Критика
Въпреки че и досега "Нова" упражняваше контрол над "Нет инфо", придобиването на едноличен такъв върху дружеството не се възприема еднозначно. В рамките на процедурата КЗК е изискала становища от други медийни групи на българския пазар, като част от тях са негативни и гласят, че сливането ще навреди на конкуренцията.
"Обединената група ще има значително предимство пред останалите участници на пазара на интернет реклама, а концентрацията единствено би засилила нейната доминираща роля. Сериозното присъствие на групата на пазара на телевизионна реклама ще даде възможност за предлагане на пакетни цени, включващи телевизионна и онлайн реклама, които ангажират рекламодателите да насочат определена част от бюджетите си към групата", гласи мнението на "Икономедиа", издател на "Дневник" и "Капитал". Според команията "подобни практики биха представлявали злоупотреба с пазарна сила и биха увредили съществено конкурентната среда на този пазар".
Според "Инсърт БГ" ООД, след осъществяване на сделката значителен брой средства за масова информация ще бъдат поставени под контрола на един и същи субект - "Нова Броудкастинг Груп" АД. По този начин, обединената група ще има стимула, ще бъде в състояние и ще има реална възможност да промени своята търговска политика като ограничи достъпа, повиши цените или промени условията по сключените сделки
Негативно становище е изразено и от "Спортал.бг". Придобиването "ще постави локалните интернет медии в неблагоприятна пазарна среда като е възможно някои от тях да преустановят дейността си", казват от компанията.
И посочват: "Всички отстъпки, надценки и неустойки, които "Нова телевизия" предлага по отношение на телевизионната реклама имат пряка връзка с това дали рекламодателят е "закупил" и интернет реклама. По този начин, независимо от желанието на клиентите да рекламират в други интернет сайтове, те са принудени да бъдат клиенти на "Нет Инфо" АД, поради факта, че са закупили телевизионна реклама. Така, рекламните бюджети на клиентите са насочвани все повече към "Нет Инфо" АД, за сметка на справедливото им разпределяне на база действителни конкурентни предимства на други медии".
Отрицателно становище има и от "Изиадс", една от големите платформи за реклама в България.
На пазара на телевизионно разпространение делът на групата на "Нова" е в размер на между 30 и 40% за 2016 и 2017 г, по данни на Nielsen AdMosphere. На пазара на телевизионна реклама делът на "Нова" е над 50% за 2017 и 2018 г. по данни на БАКА (на база нетни инвестиции в реклама) и между 48,5 и 49,4% за 2017 г. и около 43% за 2018 г. по данни ГАРБ и Nielsen Admosphere (на база брутни рекламни бюджети).
"Нова" отговаря на критиките, като посочва, че със сделката не се формира нов субект и не се променя пазарното положение на "Нет Инфо". "Съществуващите към момента връзки между "Нова" и "Нет Инфо" АД и възможностите за проникване на пазарите, на които двете предприятия оперират, са оценени от КЗК при първоначалното придобиване на контрол от страна на "Нова" върху "Нет Инфо" АД през 2013 г.", посочват от компанията.
По отношение на основната критика за крос-медийната реклама, "Нова" посочва, че "предлагането на няколко вида реклами едновременно на различни носители е глобална съвременна тенденция и води до развитие на пазара и технологиите и е в интерес на потребителите и на конкуренцията".
Същите крос-медийни отстъпки, според него, от години предлагат повечето радио и телевизионни оператори у нас, включително Българската национална телевизия и БТВ, която предлага отстъпка, както от цената на ТВ рекламата, така и от цената на интернет рекламата.
КЗК приема становището на уведомителя и посочва, че "интеграцията на допълващи се дейности или продукти в рамките на едно предприятие може да доведе до значителни предимства по отношение на ефективността и да благоприятства конкурентоспособността. Ако едно сливане засяга по определен начин конкуренти на обединяващите се предприятия, но създава предимства по отношение на ефективността, същото не може да породи опасения за нарушаване на конкуренцията".