Задълбочено пазарно проучване ще реши съдбата на най-важната телеком сделка в България от години насам - тази за "Булсатком". Комисията за защита на конкуренцията не пусна "по бързата писта" придобиването на телевизионния и интернет доставчик от United Group, която у нас притежава и Vivacom и "Нова Броудкастинг Груп".
Становищата, събрани от КЗК, показват сериозна опозиция срещу сделката, като даже втората най-голяма частна телевизия у нас видя риск за съществуването си в нея.
Сюжетът доведе до истинска война в сектора, тъй като анонсът за покупката дойде след година, в която около "Булсатком" събития не липсваха - закъсалата компания беше закупена от Спас Русев (бивш собственик на Vivacom) с финансиране от United Group, а след това инфраструктурата ѝ отиде във Vivacom и United Towers.
Конкурентите на телекома още преди месеци твърдяха, че става дума за "пълзящо" придобиване на водещия по това време телевизионен доставчик у нас - твърдение, което настоящият кандидат-купувач отричаше.
Как ще се отрази на пазара?
Сега становищата на останалите пазарни играчи повтарят техните многократно заявявани тези. "Виваком България и Булсатком ще се възползват от конкурентното предимство да осигурят програмите на Нова Броудкастинг в пакетите без необходимост от преговори и при съществени отстъпки за разпространението, а двете предприятия от своя страна ще осигурят на Нова Броудкастинг Груп достъп до 60% от пазара на дребно. Това ще направи телевизионният оператор практически независим от своите клиенти (платформените оператори), което означава, че може да определя едностранно цените за разпространение на програмите, без ефективен конкурентен натиск от конкуренти и клиенти", посочват в своята позиция от Yettel България.
Телекомът има опасения и във връзка с потенциалната концентрация на контрола върху мрежите и пасивната инфраструктура.
"В настоящия случай наличието на господство се потвърждава и от структурата на пазара след осъществяване на сделката, при която А1 България ще има около 20-25% пазарен дял, а всички други пазарни играчи извън Виваком/Булсатком ще имат не повече от 15-20%. Този общ пазарен дял на множество на брой, предимно регионални и локални (около 240 по данни на КРС) предприятия, няма да им даде възможност нито самостоятелно, нито съвместно, да упражняват какъвто и да е конкурентен натиск върху пазарния лидер", пишат от A1 България.
Опасения, че популярното съдържание на "Нова Броудкастинг Груп" ще се предлага на неконкурентни за по-малките доставчици условия изказват и "Върджин Груп България", Браншовата асоциация на българските телекомуникационни оператори и синдикалната организация на КТ "Подкрепа" в "Булсатком".
"На регионално ниво ще се засили тенденцията за отпадане на участници, поради невъзможността да предлагат конкурентни услуги, да инвестират в изграждане и подобряване инфраструктурата и да се конкурират ефективно с Виваком България", убедени са от БАБТО.
Може ли bTV да изчезне
Интересен детайл в рамките на събраните становища е опасението на "БТВ Медиа Груп" (която все още има един и същи собственик с Yettel - PPF), че "обединената (от сделката) група би могла да преустанови излъчването на всички или на някои от телевизионните програми на бТВ и/или да използва нарасналата си пазарна сила на купувач в отношенията си с бТВ, за да наложи неравнопоставени и неизгодни търговски условия, включително цени, в своя полза и в полза на свързаното си предприятие Нова".
Това допускане не е напълно произволно. По информация на Money.bg поне на два пъти през последните години е имало риск заради неуредени отношения между компаниите, каналите на bTV Media Group да станат недостъпни за клиентите на Vivacom - но след тежки преговори изход е бил намиран.
"За бТВ достъпът до 60% от потенциалната аудитория в страната би имало критично важно значение и без този достъп бТВ не би могло да функционира като телевизионен оператор, тъй като ще бъде поставено в невъзможност да изпълнява рекламните си договори и да доставя гарантираните по тези договори рейтинг точки. Това от своя страна ще ограничи съществено капацитета му и ще намали драстично приходите му", подчертават от медийната група.
Те отбелязват, че ограничаването на достъпа е потенциално рентабилна стратегия заради стойността на пазара на телевизионна реклама и разпространение на ТВ програми на едро, където bTV би била отслабена като конкурент. Не липсват и опасения, че при придобиването на "Булсатком" купувачът ще получи достъп до чувствителна търговска информация.
Какво решава КЗК
"Комисията отчита обстоятелството, че в резултат на планираната сделка новата група има потенциална възможност да ограничи достъпа на конкуренти надолу по веригата, ако чрез ограничаване на достъпа до собствените си продукти или услуги нагоре по веригата може да повлияе негативно по отношение на цените или качеството на общата наличност на производствени ресурси на пазара надолу по веригата", пишат от КЗК.
Според антимонополния орган оценяването на евентуални вертикални ефекти може да стане само след изследване на пазарната позиция на "Нова" на база приходи, аудитория по видове програми, канали на разпространение и т.н.
Що се отнася до пазара на дребно, КЗК вижда индикации, че сделката "би могла да възпрепятства ефективната конкуренция".
"Комисията счита, че е необходимо в рамките на задълбочено проучване да извърши оценка доколко участниците в нотифицираната концентрация се явяват близки конкуренти. Също така е необходимо да се изясни и методологията за определяне обема на пазара общо, в т.ч. и всяко възможно сегментиране на пазара в продуктов аспект, за да се отрази възможно най-достоверно пазарното положение на участниците в концентрацията и техните конкуренти, респективно да се оцени ефекта на сделката върху конкурентната среда", пише още в решението.
То не подлежи на обжалване.