Структури на "Газпром" и "Роскосмос" са заинтересовани от закупуването на стари руски самолети Ту-204-300, които са произведени през 2004-2005 г. и вече са извън летателна годност. Това съобщава "Комерсант", позовавайки се на свои източници.
Понастоящем въпросните самолети са собственост на ИФК (лизингова компания, структура на държавната Обединена авиостроителна корпорация - ОАК), която се опитва да ги продаде от 2021 г. И двата самолета са в разглобено състояние. Един от събеседниците на изданието оценява възстановяването им на 2 милиарда рубли, други на 3,5-4 милиарда рубли (около 25-45 милиона долара).
"Газпром" възнамерява да закупи самолет(и) за превоз на топ мениджъри, което означава, че се очаква и значителна промяна на интериора на салона за пътници.
На "Роскосмос" самолет Ту-204 е необходим за превоз на персонал до космодрумите.
Интересът към старите самолети, които по ефективност не могат да се конкурират с чуждестранните, е заради недостиг на съвременни самолети (основно заради санкциите спрямо Русия).
Предвижда се самолетите да бъдат приведени в летателна годност от "УЗГА-Инженеринг" в Уляновск. Очаква се работата по тях да приключи през 2024 г.
Освен това, ИФК иска да възстанови и продаде два Ту-204-100, три Ту-214 и два Ил-96. За възстановяването им миналата година от бюджета на компанията са били отделени 15,3 милиарда рубли (около 300 милиона долара по тогавашния курс).
"Ростех" потвърди за "Комерсант", че има планове за закупуване на още един Ту-204 или Ту-214.
От "Газпром авиа", която компания управлява авиофлота на "Газпром", са отказали да потвърдят намаренията (но не са и отрекли). На свой ред "Ростех" (контролираща ОАК) отбелязва, че са готови да коментират евентуалната сделка, едва след извършването й.
Източник от авиоиндустрията е обяснил, че се водят преговори, но конкретни споразумения страните все още не са постигнали.
В материала на "Комерсант" се отбелязва, че самолетът Ту-204 консумира повече гориво от съвременните самолети, има специфични изисквания към пистата, а за управлението му са необходими трима човека. От друга страна обаче, самолетът не зависи от вноса на компоненти от чужбина, така че поддръжката му няма да бъде засегната, ако санкциите бъдат "затегнати" още.