На днешния ден през 1974 г. Тодор Живков прави първата копка от все още недовършената автомагистрала "Хемус". Срокът за завършване на "Хемус" е 2027 г., но той се измества постоянно напред във времето.

Общата планирана дължина на автомагистрала "Хемус" е 418 km, което я прави най-дългата автомагистрала в България. Към момента са завършени 191 км., пише информационния портал, посветен на магистралата hemus.info.

Почти цялото трасе на магистралата е в територията на Северна България, с изключение на района около София, тъй като столицата е зад Балкана и това я прави част от Южна България. Предвидена е да свързва столицата София с Варна и дублира първокласните пътища Е70 от Варна до Шумен, Е772 от Шумен до Ябланица и Е83 от Ябланица до София.

Путин обеща да построи магистрали през Сибир до Тихия океан

Путин обеща да построи магистрали през Сибир до Тихия океан

Ще се формира единен транспортен коридор "Русия" от Санкт Петербург до Владивосток

Цените на сключените догвоори за лотове 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6 и 10 на АМ "Хемус" публикувани от magistralahemus.bg сочат, че до момента магистралата струва на българския данъкоплатец 2.480 млрд. лева. 

Магистралите в България

През 1964 г. българското правителство взема решение за изграждане на автомагистрален "пръстен", който да се състои магистралите "Тракия", "Хемус" и "Черно море". Реализацията започва с изграждането през 1973 г. на пътните отсечки София - Ихтиман и Варна - Девня.

До 1990 г. са завършени 273 km магистрални пътища. В следващите 16 години до влизането на страната в Европейския съюз през 2007 г. са построени още около 150 km. От 1973 до 2007 г. основен източник на финансиране е държавният бюджет, включително и чрез външни заеми, а след това - предприсъединителните и структурните фондове на ЕС.

Към 13 май 2023 г. в експлоатация са 852,5 km, а 130 km са в строеж.

До 2026-а трябва да има станции за зареждане на електромобили на всеки 60 км по главните магистрали на ЕС

До 2026-а трябва да има станции за зареждане на електромобили на всеки 60 км по главните магистрали на ЕС

Всяка държава членка ще трябва да се ангажира със задължителна цел