Както правят фермерите, Мартин Бусин работи от зори до мрак. Обаче без помощта на кравата си Мис, излязла като от картинка на млечни продукти, той нямаше да може да привлича туристи и да поддържа малкото си имение в италианския планински регион Алто Адиже, започва материал на агенция Ройтерс.

Италия има малко обработваема земя и над един милион малки ферми с прекалено високи разходи. Затова когато в средата на 1960те фермите започнаха да се отварят за туристи, това бе един удачен способ за съживяване на селското стопанство. Вече над четиридесет години страната е лидер в европейският агротуризъм.

„Фермата ни е твърде малка, за да живее само от селско стопанство". Нуждаем се и от други дейности, за да оцелеем", казва 44 годишният Бусин. Преди близо 20 години той и жена му Валтрауд са се ориентирали към „агротуризмо" в селцето Тродена в Доломитовите планини.

Сега фермата работи на печалба, защото дава под наем на туристи обзаведени в традиционен стил апартаменти в семейната къща. Построена е и малка сауна и баня за парене, които добавят към чувството за релаксация в малкото заспало селце.

Агротуризмът в Италия започна като опит да се спре миграционният поток от обеднелите села след Втората световна война, особено от юга. Тогава страната бягаше от своето селско минало.

Сега, след като минаха толкова години, селският туризъм продължава да е важен дял от селското стопанство на Италия: някога двигател на икономиката, сега формиращо едва 2% от БВП.

За разлика от по-голямата част на Европа, малките семейни ферми доминират в италианското селско стопанство. От 2000 година досега, средният доход на фермерите е паднал с 10%, което е далеч повече от средно-европейските стойности.

Високите разходи за труд, енергия и други производствени средства, в съчетание с оскъдните природни ресурси и високите разходи за социално осигуряване удариха италианските ферми. Подсилиха негативната тенденция лошите климатични условия и намаляването на субсидиите на ЕС.

Само през 2006 доходите на италианските фермери са паднали с 4%, докато средно за ЕС (без България и Румъния) за същата година са се повишили с почти 3%, сочат данни от Eurostat.

Семейство Бусин, както и повечето от 2,700те фермери в Алто Адиже, регион известен със ски и вино, разчитат на селския туризъм за да вържат бюджета си. За конкретното семейство 40% от приходите идват от агротуризъм. Скоро и плевникът на Бусин ще стане сграда за апартаменти.

В цяла Италия 16,000 малки ферми приемат гости за уикенда, а през тази година броят им ще се увеличи с още 700.

Държавни служители в сектора очакват числата да се повишат в близките няколко години заради увеличеното туристическо търсене и стратегията на Европейския съюз да разбие моста между субсидиите за фермерите и обемите на продукция и да заделя повече средства за развитие на селските райони.

Директорът на най-старата организация в бранша в Италия, Agriturist, вижда потенциал дори за 50,000 ферми за селски туризъм.

В проекти за развитие на селските райони, ЕС предвижда отделянето на над €77 млрд. в периода 2007-2013. Парите ще отидат за засилване на конкурентната способност на селското стопанство, за екологични програми, разнообразяване и повишаване качеството на живота с проекти като аграрен туризъм.

За Италия ще отидат над €8 млрд.; там в някои селски райони е реален рискът от обезлюдяване, особено в селски райони с лоша инфраструктура, и където не е възможно интензивното отглеждане на култури и животински видове.

Типичният италиански agriturismo предлага настаняване и ресторант, в който повечето от храните са домашно приготвени или поне са произведени в региона. Посетителите често се канят да видят как се приготвя храната или дори да помогнат в някои от многобройните фермерски задължения.

Една от атракциите във фермата на Бусин е наблюдението на операцията по доенето на кравата Мис, шампион на Алто Адиже в категориите млекодайност и добър външен вид. Доенето се извършва при съпровод на класическа музика. Когато кравата е в настроение, пускат й поп-парчета.

Тази година приходите от агротуризъм в Италия ще се повишат с 10% и ще достигнат за пръв път един милиард евро. Нагоре ги дърпа засиленият интерес към прекарване на ваканцията в отдалечена селска местност, незамърсена от масовия туризъм.

Очаква се за 2007 година около три милиона туристи, или една четвърт от всички туристи посетили Ботуша, да прекарат ваканциите си в италиански ферми. Спрямо 2006 година увеличението е 10%. Изгодата е двустранна: за фермерите допълнителни пари, за туристите времето в селска къща струва малка част от разходите по престоя при настаняване в хотел, дори хотелът да е в същото селце.

Гуидо Паскално, който има малка рекламна агенция в Милано, вече над 10 години прекарва повечето си време за почивка в селски туризъм. Той обобщава: обичам това, защото е евтино и обикновено разположено на красиви места. Мразя шума и суетата. В agriturismo е винаги тихо и има хора, които ти говорят за селско стопанство.