Електронната винетка, която влиза в сила от 1 януари 2019 г. и тол таксите за автомобили над 3.5 тона, които се налагат от 16 август 2019 година, ще генерират много повече пари за развитието на пътната инфраструктура.
Това е мнението на инж. Веселин Давидов, член на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура", изразено на дискусия в Банско, организирана от Световната банка.

За разлика от винетните такси, парите от тол системата ще могат да се използват и за ново строителство, поясни той. Калкулацията на тарифите както и начина, по който ще функционира технологично системата, ще съответства на европейското законодателство, нормативните и технически изисквания, категоричен е инж. Давидов.

С въвеждането на тол системата се очаква значително повишаване на приходите от пътни такси, които ще са предимно от тежкотоварния транспорт, смята инж. Давидов.

Той подчерта, че тол системата ще бъде фокусирана върху висококласната мрежа - магистрали, скоростни пътища, транзитните трасета. Ще се увеличава броят на пътищата с тол такса, за да обхване пътищата в добро състояние.

Инж. Давидов заяви, че парите, които поетапно ще се генерират от тол системата, ще позволят много по-голям финансов ресурс да се инвестира в развитието на републиканската пътна мрежа.

Консултантите от Световната банка съветват администрацията за определяне на тол таксите и размера на тарифите, както и изграждането на бъдещето Национално тол управление, което ще оперира системата от 1 януари 2019 г. След като станат ясни окончателните варианти за тарифиране и обхвата на тол системата от Световната банка, проектите ще бъдат представени за обществено обсъждане.

Дискусията е част от експертната и техническа помощ, която финансовата институция предоставя на АПИ по проекта: "Проектиране, изграждане и въвеждане на електронна система за събиране на таксите за ползване на републиканската пътна мрежа на база изминато разстояние за превозни средства с обща технически допустима максимална маса над 3,5 т (тол) и на база време за леки автомобили с обща технически допустима максимална маса до 3,5 т (електронна винетка)", както и за внедряването на тол таксуването в България.