Литият, който често бива наричан бяло злато, ще бъде част от автомобилната революция на бъдещето. През следващото десетилетие се очаква се глобалното търсене на литий и други жизненоважни ресурси за производството на електромобили да продължи да нараства през следващото десетилетие. Търсенето на електрически превозни средства в бъдеще също ще нараства, а Аржентина внезапно привлече вниманието в световен мащаб със своите литиеви ресурси, необходими за задоволяване на нарастващото глобално търсене на производство на батерии.

Много страни спират продажбата на превозни средства с двигатели с вътрешно горене и насърчават преминаването към електромобили чрез субсидии и намаляване на данъците. Въпреки това, цената на изключително търсения метал се е увеличила с около 500% през последната година. Според анализатори от Macquarie Group предполагат възможността за "постоянен дефицит".

Огромният натиск за преминаване към електромобили, както и нарастването на общественото търсене, накараха автомобилните производители по целия свят да инвестират сериозно в разработването на множество електрически модели, които да отговарят на всички нужди. През последните години на пазара на електромобили се наблюдават по-големи инвестиции, отколкото дори във вятърна и слънчева енергия.

Покачването на цените на лития обаче означава, че металът може да повиши цените с до 1000 долара на превозно средство, пише Oil Price. На този фон производителите на автомобили се опитват да намалят разходите за електромобили, за да ги направят по-търсени. Ако не се увеличи бързо добива на литий, това може да попречи на целите на правителствата за преход към чиста енергия.

Недостиг на литий? Скоро от метала в старите батерии за електромобили може да се произвеждат нови

Недостиг на литий? Скоро от метала в старите батерии за електромобили може да се произвеждат нови

Това решение би помогнало за ограничаване на проблемите с доставките

Стратегическото значение на Аржентина става очевидно. Това е едно от малкото места на земята с толкова изобилие от наличен литий, с приблизително 19 милиона метрични тона запаси. В момента Аржентина има 13 литиеви проекта, които са в ход. В САЩ има 10 например.

Неотдавна в Буенос Айрес се проведе обсъждане на бъдещето на аржентинския литий. Специалисти в индустрията като Илон Мъск проявиха интерес към добив на литий за производство на батерии за компанията за електромобили Tesla. Междувременно китайски и американски фирми влязоха във "война" за наддаване, докато англо-австралийската група Rio Tinto и китайската Zijin Mining Group Co. предоставиха 1 милиард долара за аржентинската индустрия.

Майкъл Видмър от Bank of America коментира, че ако Аржентина не се справи с добива, би било почти невъзможно пазарът на литий да остане добре снабден.

Медодобивната индустрия на Аржентина също може да допринесе за утвърждаването на страната като център за добив на ресурси и евентуално производство на батерии.

Медната мина Bajo de la Alumbrera в провинция Катамарка беше открита през 1997 г. След изчерпването й през 2018 г. бяха разработени пет нови медни мини. Правителството опитва да насърчи по-големи инвестиции както в добив на литий, така и в мед, докато развива ролята си в световната минерална индустрия.

Някои страни, като Чили и Австралия, в момента осигуряват голяма част от лития в света. Това може да се промени, тъй като доставките се изчерпват в текущите минни проекти. Очаква се до 2027 г. производството на литий в страната да изпревари това в Чили. Компаниите бързат да инвестират. Големият производител на стомана Posco Holdings предоставя 830 милиона долара финансиране за завод за литиев хидроксид в Аржентина.

Трите южноамерикански държави Аржентина, Чили и Боливия държат около половината от световните ресурси на литий. Те искат да изградят връзка, за да увеличат ролята си във веригата за доставки на електромобили. Понастоящем никоя от страните няма значителен дял в литиеви продукти с висока стойност, но за в бъдеще възнамеряват да печелят повече от огромните си ресурси.

Хаосът в търговията с метали продължава и вече не става въпрос само за никел

Хаосът в търговията с метали продължава и вече не става въпрос само за никел

Миналия месец, малко след началото на войната в Украйна, фючърсите на никелa на Лондонската борса за метали скочиха с 250%

По думите на заместник-секретарят по минното дело на Аржентина Фернанда Авила заяви трите страни имат различни гледни точки за това как да произвеждат литий, но "имаме обща гледна точка какво да правим с него. Работим заедно, за да разработим нови технологии"".

Междувременно президентът на Мексико Андрес Мануел Лопес Обрадор наскоро обяви национализацията на литиевата индустрия в Мексико, както и на други изкопаеми горива и възобновяеми ресурси. Тпй сигнализира и за възможно сътрудничество с Аржентина, Чили и Боливия, за да споделят опит за подобряване на добива на литий в страните.