Съюзът на пивоварите в България (СПБ) отчита около 500 милиона лева приходи на бирения бранш у нас през 2020-а година. Първата половин година от 2021-а година показва, че биреният пазар в страната е на нивата от миналата година. Продажбите на пиво са 2 400 000 хектолитра. Към момента в страната са регистрирани 37 производители на бира. От тях големите компании са 3, малките и средни пивоварни са 8, а останалите 26 са микропредприятия.

На днешния Илинден СПБ отбелязва 30-годишен юбилей с позитивни прогнози за развитието на бирения бранш у нас. По последни данни продължават инвестиционните и други проекти в повечето пивоварни в страната. За 2020-а година вложенията в ДМА са 37 милиона лева, а само за първата половина на тази година те са в размер на 20 милиона лева. За последните 12 месеца на българския пазар са пуснати над 35 нови предложения и асортимента пиво.

Разпределението на пазара

То показва, че се възстановява тенденцията за намаляване на дела на продажбите на бира в пластмасови бутилки, който е 54%. Стъклените бутилки са 20% от пазара, а кеновете - 23 %. През последния месец има увеличаване на консумацията на наливна бира - 6% от пазара.

Как занаятчийските бири нарушават традиционната бирена индустрия в Германия

Как занаятчийските бири нарушават традиционната бирена индустрия в Германия

Крафт бирите се превръщат в пазар за милиони

Предпочитания на потребителите

През летните месеци всеки ден пълнолетният българин изпива поне по една бира, показват данните на СПБ. 58 % от хората в страната поне веднъж месечно консумират безалкохолна бира, особено, ако имат намерение да шофират. Резултатите при дамите показват, че те предпочитат нискоалхолните или безалкохолните бири с плодови или билкови аромати и свеж вкус. През лятото близо 50 на сто от жените пият бира поне веднъж месечно, а всяка трета българка - поне веднъж седмично.

Според маркетинговите изследвания, за избора на българския консуматор на пиво най- важен е вкусът на напитката, нейната опаковка и видът бира, а едва след това се нареждат цената и марката. Според най-новото репутационно проучване за бирената индустрия, проведено в 31 европейски страни, българските пивовари са с най-висока репутация в Европа.

"На европейската карта на индустрията, по обем на продажбите на бира България вече е на 11 място. За миналата година дори има леко повишаване на износа на българска бира", коментира изпълнителният директор на СПБ Ивана Радомирова.

По данни на Пивоварите на Европа, поради периодичните затваряния на заведенията, въведените ограничения и стагнацията на туристическите пътувания, пазарът на бира в страните от ЕС през 2020-а година има спад от 9%. Добавената стойност от производството и продажбите на бира общо за Евросъюза е намаляла с 15 милиарда евро - от 60 милиарда през 2019 г. на 45 милиарда през 2020-а.