След 2000 година Филипините са отворили над милион работни места в аутсорсинг сектора заради навлизането на международни компании на пазара в страната, изградили свои центрове за обслужване на клиенти там.

Тази индустрия се развива с бързи темпове и в България през последните години и може би нашата страна има какво да научи от опита на южноазиатската държава.

Успехът на сектора във Филипините днес е заплашен сериозно от нарастващата автоматизация и вече редица кол центрове са принудени да преквалифицират служителите си, за да могат те да отговарят на изискванията за работа с клиенти от специфични области, като здравеопазване, банкиране, финанси и застраховане.

"Най-голямото предизвикателство пред нас са хората", коментира Джоджо Улигън, който е президент на асоциацията на кол центровете в страната CCAP.

"Има недостиг на специалисти с достатъчно технически умения и опит, за да обслужват нововъзникващи нужди", допълва той, цитиран от Bloomberg.

Снимка 316220

Източник: Bloomberg

Филипините са топ дестинация в света за международните компанни що се отнася до аутсорсинг дейности, като гиганти от ранга на Accenture и American Express имат свои центрове там. До голяма степен интересът на корпорациите е стимулиран от ниските разходи за труд, голямото население на страната и доброто ниво на владеене на английски език.

С развитието на технологиите обаче голяма част от задълженията на служителите в кол центровете вече се извършват от машини, включително и част от обслужването на клиенти.

Според оценката на нюйоркската консултантска фирма Tholons Capital повече повече от половината работни места в индустрията може да бъдат затворени в следващите няколко години, ако служителите не бъдат обучени и квалифицирани.

По думите на Улигън това е и причината все повече компании да търсят хора с добро образование, опит и технически умения.