Най-богатият човек във Великобритания и върл привърженик на Brexit - Джим Ратклиф, се отказа от плановете си да изгражда нов SUV автомобил на Острова, нанасяйки поредния тежък удар върху автомобилната индустрия там, която вече е и без това разбита от излизането на страната от Европейския съюз и пандемията на Covid-19.

Ратклиф е основател на химическата компания Ineos и има състояние в размер на близо 28 милиарда долара според индекса на милиардерите на Bloomberg. Неговата Ineos съобщи във вторник, че първият автомобил на компанията - Grenadier 4x4 - ще се произвежда в завод в Хамбах, Франция, който компанията купува от Mercedes-Benz на Daimler.

"Хамбах ни предостави уникална възможност, която просто не можехме да пренебрегнем - да закупим модерно съоръжение за производство на автомобили с работна ръка от световна класа", коментира Ратклиф в изявление, цитирано от CNN. SUV моделът, който ще носи името на лондонския пъб, в който е замислен, ще влезе в производство в края на следващата година.

Автоиндустрията на Острова вече изхарчи $1 млрд. в подготовка за Brexit

Автоиндустрията на Острова вече изхарчи $1 млрд. в подготовка за Brexit

Излизане от ЕС без сделка струва до £47 млрд. загубен оборот през следващите пет години

Ineos планираше да започне производството на SUV модела в нов завод в Бридженд, Уелс. Там фабриката трябваше да създаде 500 работни места. Дори самият Ратклиф заяви миналата година, че решението за базиране на производството в Уелс е "важен израз на доверие в британското производство". Тогава и премиерът Борис Джонсън се възползва от ситуацията. Той заяви, че производството на Grenadier в Уелс ще бъде вот на доверие към опита на страната, чрез който тя ще си запази статута си на пионер в новите технологии за превозни средства. Е, това няма стане.

Сега намеренията на компанията на Ратклиф се обръщат на 180 градуса, което е голямо разочарование най-вече за Бридженд. Наскоро Ford затвори завод за двигатели в Южен Уелс, функциониращ от 1977 година, в който работеха 1700 души.

Нов завод щеше да бъде рядка възможност за автомобилната индустрия на Великобритания, която беше подложена на множество стрес тестове в продължение на години заради несигурността около Brexit. Производството спадна драстично, а индустрията предупреди, че ако не сключи нова търговска сделка с Европейския съюз преди края на декември, това ще струва на страната 47 милиарда паунда, или над 62 милиарда долара през следващите пет години.

Brexit без сделка оскъпява автомобилите на Острова с £1 900

Brexit без сделка оскъпява автомобилите на Острова с £1 900

Дори и при споразумение, някои производители ще бъдат в по-неизгодна позиция

Джонсън пътува към Брюксел днес в опит да спаси сделката с Европейския съюз. Ако новите търговски договорености не бъдат финализирани обаче, автомобилите, произведени във Великобритания, ще бъдат начислявани при износ към ЕС с мита в размер на 10%. Това може да стане факт след по-малко от месец и би навредило изключително много на конкурентоспособността на автоиндустрията.

"Изпускането, забавянето и неспособността на Борис Джонсън изглежда са довели до загубата на двама големи работодатели в района - и е опустошително, че общностите в Уелс ще платят цената на неговата некомпетентност", коментира в изявление вчера Ед Милибанд - говорител по бизнес въпросите на опозиционната Лейбъристката партия.

Обединението на производителите и търговците на автомобили на Острова предупреди миналия месец, че Brexit без сделка ще намали производството с 2 милиона автомобила през следващите пет години, като годишното производство за постоянно ще падне под 1 милион броя коли. А това е приблизително половината от количеството, което индустрията само преди година планираше да произведе през 2020-а.

Най-големият автомобилен завод във Великобритания може да не преживее Brexit

Най-големият автомобилен завод във Великобритания може да не преживее Brexit

Ще бъдат загубени 6 хил. преки работни места, а още 27 хил. са под заплаха

"Имаме нужда от бъдещи търговски взаимоотношения, които работят за автомобилостроенето. Вече похарчихме милиард паунда, подготвяйки се за неизвестността на Brexit и загубихме 28 пъти повече от Covid-19. Нека не ни оставят да броим и цената на тарифите", каза през ноември президентът на браншовата организация Джордж Гилеспи.

Друг изтъкнат милиардер, който също подкрепя Brexit - Джеймс Дайсън, премести централата на своята компания за електроуреди с висок клас от Великобритания в Сингапур през 2019 година. Тогава като причина той посочи, че е преместил бизнеса си, защото Азия предлагала "най-големия и най-бързо развиващ се пазар в света". Само няколко месеца по-късно обаче той изостави плановете си за производство на електромобил в Сингапур.

ЕС или Великобритания: Кой ще пострада повече от Brexit?

ЕС или Великобритания: Кой ще пострада повече от Brexit?

Едва 4% от общия износ и 6% от вноса на ЕС е свързан с Острова