Москва е напът да сложи край на тенденцията на градовете, които се борят със солената сметка за домакинството на Световното първенство по футбол, дълго след като най-голямото спортно събитие приключи, пише Bloomberg.
За разлика от други области, които затънаха в дългове, руската столица избегна увеличаването на заемите, въпреки значителните разходи, благодарение на "изключително гъвкавия си бюджет", според Moody's Investors Service.
Възможността на столицата да избягва финансово отчитане се вмества в по-широк модел, който разделя местното й управление от останалата част от най-голямата държава в света.
Столицата се възползва от неочаквано финансиране, което я превърна в държава в държавата, наслаждавайки се на безлихвено строителство, финансирано с данъците на най-големите компании в страната и най-богатите домакинства, които никоя друга руска област не може да съчетае.
Въпреки че Русия похарчи повече от 11 млрд. долара в продължение на 6 години, за да преобразува близо десетина града в подходящи за домакини на Световно първенство, крупната сума е само част от обичайните годишни разходи на Москва.
Само транспортните проекти на руската столица струват около 550 млрд. рубли годишно (9 млрд. долара) - темпо, което общината иска да задържи поне до следващото десетилетие, казва пред Bloomberg заместник-кметът на Москва Максим Ликсутов.
"Москва ще спечели повече от всеки друг в резултат на шампионата", твърди Константин Англичанов, директор за международно регионално финансиране във Fitch Ratings.
Финансовото състояние на други региони може да се влоши, "особено ако властите решат да поставят стадионите под контрола на местните власти", прогнозира Англичанов.
Въпросният дисбаланс подчертава по-широко отклонение. Москва създава повече от 1/5 от общия брутен регионален продукт на Русия, а там живеят само около 8% от населението й.
Мащабните инвестиции се забавиха едва забележимо, макар че капиталовите разходи като цяло намаляват по време на най-дългата рецесия при управлението на Владимир Путин.
Домакин за над половината от най-големите корпорации в Русия, столицата разчита на данъци за 90% от оперативните си приходи. Някога най-големият кредитополучател на международните капиталови пазари сред руските градове, Москва не е изпитвала нужда да емитира дълг от 5 години.
Нещо повече, през 2022 г. руската столица планира да изплати последните си неизплатени облигации, според Елена Зябарова, началник на отдел "Финанси" на местната власт.
Главоломният растеж и амбиция на Москва не са непременно лоши за останалата част от Русия, смята Ликсутов, който отговаря за транспорта и пътната инфраструктура в кметството.
Разходите са от полза за цялата страна, тъй като голяма част от това, което купува Москва, идва от фабрики из цяла Русия. Столицата купува 30% от автобусите и 90% от всички метровагони, произведени в страната.
"Транспортът е еднa от основните движещи сили тук. Строителството е главен мотор за развитието на цялата икономика, защото това, което се случва в Москва, е голям плюс за останалата част от Русия", обяснява зам.-кметът.
Местните разходи за инфраструктура са сравними с тези, които Путин иска да харчи общо за останалата част от страната в текущия си 6-годишен мандат. Тази цел стимулира правителството да взема заеми и да създаде специален инвестиционен фонд.
Столицата на Русия, която е най-големият град в Европа след Истанбул с население от около 12 млн. души, не се сблъсква със същото предизвикателство при набирането на средства.
Общинският дълг ще остане под 5% от текущите приходи в средносрочен план, в сравнение с дял от едва 1.6% през 2017 г., прогнозира Fitch. Според рейтинговата агенция има значително поле за увеличаване на дълга.
Някои заеми може да са полезни, тъй като общината не показва признаци на забавяне на харченето. Тя започна огромна програма с държавно финансиране, за да подмени над 5000 ниски жилищни сгради от съветско време с нови високи сгради на обща стойност 3 трилиона рубли (47.53 млрд. долара).
Градът също така планира да разкрие още 15 метростанции тази година, добавяйки към деветте вече отворени досега през 2018 г. Общата дължина на линиите на метрото ще се удвои до 2025 г.
"Този град изсмуква цялата страна, събирайки най-добрите и най-квалифицирани, които (страната) притежава", каза Наталия Зубаревич, ръководител на регионалните проучвания в Независимия институт за социална политика в Москва.
Г
на 05.07.2018 в 21:53:24 #1Не плачете на чужди гробища.Поинтересувайте се какво спечели обикновенния българин от шумно рекламираното европредседателство.....