Инфлацията според данните на статистиката може и да се успокоява, но само едно посещение в магазина за хранителни стоки е достатъчно, за да се уверим, че цените на основни продукти продължават неумолимия си ход нагоре. Нов доклад на най-голямата организация на търговците на едро и дребно в Европа - EuroCommerce съдържа прогноза, че тази тежка за потребителите ситуация поне ще спре да се влошава след няколко месеца.

Изготвен съвместно с McKinsey, State of the Retail 2023 показва и в каква посока ще се движи целият сектор. Казано накратко, тази година ще е по-добра за големите играчи на пазара, които инвестират в собствени марки и в нови технологии.

Детайли: Цялата 2022 г. беше свързана с инфлацията и засилената чувствителност на потребителите към цените, посочват от EuroCommerce. Затова и бедни, и богати вече купуват по-евтини продукти, а, за да запазят обемите на продажбите си на приемливи нива, търговците свиват своите маржове. От доклада става ясно, че оборотът средно се е свил със 7,1%, а ръстът се дължи преди всичко на поскъпването на предлаганите стоки.

Покачването на цената на захарта носи заплаха за още по-висока инфлация при храните

Покачването на цената на основна суровина в света носи заплаха за още по-висока инфлация при храните

Цените на рафинираната захар са най-високото си ниво от над десетилетие

Макар общата инфлация да е намаляла към началото на 2023 г., инфлацията при храните все още расте, отбелязват от EuroCommerce. В същото време, суровините за хранителната промишленост, цените на земеделската продукция и на електричеството вече са преминали своя пик и през първата четвърт на 2023 г. са на значително по-ниски нива.

Опитът на Европа: Контролът на цените води до намаляване на грамажа и качеството на храните

Опитът на Европа: Контролът на цените води до намаляване на грамажа и качеството на храните

Цените на храните ще паднат през май, но не заради мерките , заяви доц. Щерьо Ножаров

"Според нашия анализ на исторически данни, търговските цени на храните се адаптират към тези на суровините със забавяне от между 6 и 12 месеца. Съответно, ние очакваме инфлацията при храните да се забави значително през втората половина на 2023 г.", пишат авторите на доклада.

Още нещо: Естествената реакция на потребителите при високи цени и икономическа несигурност е да започнат да спестяват. Ако преди войната в Украйна това се е наблюдавало предимно при домакинствата с по-ниски доходи, сега от EuroCommerce виждат такова поведение при всички наблюдавани групи.

Цените на храните са скочили с 52% за година

Цените на храните са скочили с 52% за година

Индексът на тържищните цени отбелязва пореден рекорд

"През 2023 г. потребителите планират да намалят още повече разходите си. Според нашето допитване, 53% от тях казват, че искат да спестяват от хранителни продукти още повече, а 36% ще купуват още повече продукти от собствените марки на магазините спрямо 2022 г. Те планират да харчат по-малко за премиум, здравословни и устойчиви продукти, за да могат да свържат двата края", става ясно от доклада.

Все пак, около една трета от запитаните казват, че имат желанието да ядат здравословно през 2023 г.

"Даже и пазарната ситуация да се подобри, потребителите може да продължат да купуват собствени марки и да пазаруват от т.нар дискаунтъри (магазини, които комбинират фокус върху цените с богато портфолио от собствени марки - например Lidl - б.р.)", предупреждават от EuroCommerce, като по техни данни 84% от потребителите смятат продуктите със собствена марка за сходни или по-добри от тези, които са с друг бранд.

Защо поскъпват храните в България? Обяснението на Lidl

Защо поскъпват храните в България? Обяснението на Lidl

Търговската верига даде примери за цени на стоки у нас и в Германия

Дискаунтърите, от своя страна, единствени бележат растеж - при хипермаркетите, супермаркетите, традиционните и онлайн магазините се наблюдава спад през 2022 г.

От друга страна: Всичко това има пряк ефект върху бизнеса и перспективите пред него през следващите месеци, а вероятно - и години. Натиск оказват както загрижените за разходите си потребители, така и нуждата от инвестиции в персонал и в технологична инфраструктура, като само последното се оценява на между 45 и 55 млрд. евро до 2030 г.

Според авторите на доклада, настоящата ситуация изисква икономии от мащаба и съвместна работа - в противен случай по-малките играчи се оказват непропорционално силно засегнати от развитието на пазара: "Поставянето на големи обеми на масата за преговори може да намали сериозно цената. По същия начин инвестициите в технологии и устойчивост са по-поносими когато се разпределят в голяма мрежа от магазини".

Малките хранителни магазини, които (едва) оцеляват във време на спекула и инфлация

Малките хранителни магазини, които (едва) оцеляват във време на спекула и инфлация

Какво е поскъпването на основните продукти и с каква надценка продават търговците?

Затова и очакването е големите вериги да активизират своите опити за сливания и придобивания, докато по-малките вероятно ще се опитат да постигнат мащаб чрез общи поръчки, влизане във франчайзи и партньорства за общи инвестиции.

Онлайн продажбите на хранителни продукти "избухнаха" по време на пандемията, но след края на противоепидемичните мерки последва стагнация. Според EuroCommerce вероятно ще видим връщане към умерен растеж, но доставката на храна е по-обещаваща и с по-добри темпове на ръст в сравнение с е-супермаркетите, като вероятно това ще стане и по-големият от двата пазара.