В BP - 10 000 работни места. В Lufthansa - 22 000. В Renault - 14 600.

Когато европейските правителства наредиха на бизнеса да затвори врати, а на служителите да си останат вкъщи заради разпространението на коронавируса, властите предприеха радикални стъпки, за да запазят икономиките от възможността за масова безработица, раздавайки милиарди на компаниите, за да съхранят заетостта.

Но съкращенията идват, пише The New York Times.Цунами от съкращения ще удари Европа, тъй като компаниите се подготвят за намаление на разходите, с което да компенсират срива на приходите заради пандемията. Правителствените програми, които помогнаха за запазване на около една трета от работещите в Европа, скоро ще бъдат прекратени.

До 59 млн. работни места са под риск от намаляване на работните часове или заплащане, временни или постоянни съкращения, особено в индустрии като транспорт и търговия на дребно, според изследване на McKinsey & Company.

Правителствата също предупреждават, че скоро милиони могат да загубят заплатите си, а Европейската централна банка прогнозира наскоро, че безработицата вероятно ще расте и ще се запази висока.

"Европа успешно омекоти първоначалните ефекти от кризата. Но по всяка вероятно безработицата ще нарасне, особено когато щедрите правителствени програми бъдат спрени", казва Джон Хърли, старши мениджър в Eurofound, част от ЕС.

В сравнение със САЩ, които загубиха над 20 млн. работни места само през април, програмите в Европейския съюз предотвратиха масови съкращения. Сега обаче изглежда, че тези програми само са забавили неизбежното. Корпоративните гиганти и търговците на дребно работят далеч под капацитета си от началото на кризата и сега се готвят да съкратят десетки хиляди позиции през есента и следващата година. Някои компании смятат, че именно сега моментът е най-подходящ за планираното отдавна съкращаване на дейности и разходи.

Airbus, BP, Renault, Lufthansa, Air France, веригата магазини Debenhams, Bank of Ireland, търговецът W.H. Smith и дори McLaren Group, както и безбройно много малки бизнеси, планират съкращения, които ще засегнат служители в заводи, магазини и офиси.

"Мениджърите осъзнават, че щетите ще продължат далеч по-дълго, отколкото бизнесът може да оцелее на правителствени помощи, затова се преструктурират сега", казва Себстиян Стерн, старши партньор в McKisney в Германия.

"В Lufthansa вероятно са смятали през март и април, че тази криза ще наподобява SARS. Но днес казваме, че няма да се завърнем до предпандемичните нива преди 2025 г.", допълва той.

Проблемът с продължаването на схемите за подкрепа е, че те струват скъпо. И субсидират работни места в индустрии, които потенциално ще пострадат необратимо от пандемията. Германската банка Allianz изчислява, че "зомби работните места" са около 9 млн. в Европа.

Съкращенията обаче рискуват да предизвикат социално напрежение на Стария континент. В някои страни работниците вече протестират по улиците.