Европа се превръща в жертва на политическата борба между САЩ и Китай в областта на микрочиповете и търси начин да спаси от огъня, пише Politico. Старият континент е сред големите играчи в производството на автомобили и самолети, но не и когато става въпрос за чиповете, които са жизненоважни за производството на редица продукти.

Европа отговаря за едва 10 процента от световната чип индустрия и континентът е зле подготвен за шокове при предлагането. През последните седмици политици и бизнесмени в Брюксел, Париж и Берлин бяха хванати със свален гард от тежкия недостиг на чипове, който засегна силно автомобилната индустрия.

Последствията за Европа от тази уязвимост са както политически, така и икономически. Тя демонстрира точно колко зависим е континентът от американските производители.

САЩ вече ограничи доставките на полупроводници за китайски компании като Huawei. Това създаде опасения сред европейските бизнеси, които търгуват със страната и произвеждат там. Най-голямото притеснение е, че те ще бъдат въвлечени в този спор и ще загубят достъп до незаменимите американски компоненти.

Вторият шок, свързан с недостига на чипове за автомобилната индустрия, пък подчерта зависимостта на Европа от чуждестранни играчи. Той вече предизвика спиране на работа в един от най-големите заводи в света — този на Volkswagen във Волфсбург — и се усеща на целия континент. Мениджърите очакват проблемът да продължи през първото полугодие на 2021 г.

По-рано миналата седмица Брюксел определи недостига като стратегически проблем и представи план за справяне със сигуацията. "В момента се играе игра между САЩ и Китай ... и е вероятно тя да стане по-напечена", заяви еврокомисарят по вътрешни въпроси Тиери Бретон. "В Европа имаме намерение да изиграем своята роля в тази нова геостратегическа игра на шах".

Министърът на икономиката на Франция Бруно ле Мер, който бе заедно с Бретон, заяви, че Европа "иска да бъде индустриална сила. Искаме да бъдем независим континент, когато говорим за технология". И допълни, че зависимостта на Европа от чуждестранни доставчици "е огромна и неприемлива. Прави ни уязвими. Отслабва производството ни днес, тъй като десетки хиляди автомобили не се произвеждат днес заради липсата на компоненти".

Във вторник Германия и Франция публикуваха доклад, който призовава "за първи стъпки" за "намаляване на зависимостта" в определени сфери. По-рано пък Берлин и Брюксел подкрепиха създаването на алианс от компании и правителства, които да инвестират в полупроводниковата индустрия.

Германското технологично лоби Bitkom пък заяви, че членовете му се опасяват, че са твърде зависими от чуждестранните доставчици и подкрепят инициативи за по-голям суверенитет. 94% от тях настояват Германия да настоява ЕС да се издигне на едно ниво със САЩ и Китай.

Европейската комисия дори има мечти за създаването на водеща световна фабрика за повечето чипове — макар че представители на индустрията посрещат идеята със скептицизъм.

Без чипове

Веригата за доставки на чипове бе преобърната с главата надолу през 2020 г.

Администрацията на Тръмп успешно идентифицира чиповете като Ахилесовата пета на Китай. Стратегията на Пекин да настигне и дори в някои случаи да изпревари световните лидери в технологии като смартфони, соларни панели, потребителска електроника, изкуствен интелект и други се оказа успешна. Страната обаче не успява да повтори успеха си при чиповете.

Така Америка удари по слабото място, като забрани на производителите, които използват американски софтуер и хардуер, да правят бизнес с китайския гигант Huawei. През декември 2020 г. забраната бе разширена и до държавния производител на чипове SMIC. Мерките бяха предприети в свят, разтърсен от пандемията, в който търсенето на чипове за компютри, смартфони, слушалки и много други нарасна значително, докато продажбите на автомобили се сринаха.

Автомобилната индустрия губи $60 млрд. заради недостига на чипове. Как се стигна дотук?

Автомобилната индустрия губи $60 млрд. заради недостига на чипове. Как се стигна дотук?

Само през първите три месеца ще бъдат произведени с 672 хил. автомобила по-малко

Промененото търсене накара производителите на чипове да реагират. Но в последствие автомобилните продажби се възстановиха по-бързо от очакваното. Чипове обаче няма и европейските заводи се оказаха в недостиг.

Кризата демонстрира ясно как европейската автомобилна индустрия разчита на американските компании, които създават дизайна на чипове и на тайванските компании, които пък ги произвеждат.

Притеснени и от по-широката търговска война между САЩ и Китай, Брюксел подготвя планове за стратегическа автономия при всичко от маски, през ваксини, до литиеви батерии. Чиповете също бяха добавени към плановете.

Първата кракча ще бъде създаването на споменатия алианс, който ще подкрепя местните компании и ще спомогне за наливането на държавни средства в производствен капацитет.