Мерките за повече българска стока в магазините трябва да се прилагат и в мирно време, т.е. след приключване на извънредното положение. Абсолютно категорично това са неща, които трябва да бъдат дългосрочни и вечни, а не само в извънредно положение.
Около това мнение се обединиха Теодор Дечев от Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ) и Димитър Зоров от Асоциацията на млекопроизводителите в сутрешния блок на Нова телевизия.
Теодор Дечев припомни, че опитът като мярка да се иска да има повече български стоки по магазините, не е от днес, а мерките не трябва да са обвързани със ситуацията на пандемия. Той призна, че може да се спекулира с тезата за натиск над пазарните механизми, но няма и забрана да не се продават стоки с небългарски стоки. Нужно е обаче да има гаранция за стоките с български произход, настоя Теодор Дечев.
Проблемът, според него, не е нито в Европейския съюз, нито и законодателството, а в практиките за купуване на родното в отделните държави.
В подкрепа на инициативата на Министерството на земеделието се изказа и председателят на Асоциацията на млекопроизводителите Димитър Зоров. Според него министър Десислава Танева с позицията си е успяла да бръкне в кутията на Пандора. В момента млечният бранш е в изключително тежко състояние и настоява 90% от всички млечни продукти на пазара да са произведени в България и от истинско мляко.
Бойко Синапов от Обединени български животновъди посочи, че преработвателите са притискани от големите търговски вериги. "Ние (българските производители - б.р.) също искаме да бъдат защитени българските интереси - не може в чужд дом веригите да поставят условия", подчерта Синапов.
Министерство на земеделието и храните защитава постановлението, предложено за съгласуване в Министерски съвет. Вчера министър Десислава Танева заяви, че много от твърденията в отвореното писмо на Сдружението за модерна търговия са манипулативни. Подкрепа постановлението получи и от съюз "Произведено в България", АИКБ и много асоциации на български производители.
Вчера от МЗХ обявиха, че търговските вериги са предложили алтернативен вариант да не отделят площи в обектите си, а да се сформират пазари на паркингите, където има такива.