След като ЕС и Канада вече затвориха въздушното си пространство за руски самолети, САЩ се присъединява към тежката икономическа санкция, стана ясно от изявление на американския президент Джо Байдън, цитиран от световните агенции. Забраната за полети над територията на Америка ще влезе в сила до края на днешния ден.
"Обявявам, че ще се присъединим към нашите съюзници в затварянето на американското въздушно пространство за всички руски полети, което допълнително ще изолира Русия", заяви Байдън.
United Airlines и United Parcel Service (UPS) обявиха, че вече са спрели полетите над руското въздушно пространство. Преди това Delta Air Lines и American Airlines спряха да летят над Русия.
Кризата във веригите за доставки
Мерките увеличават смущенията и на глобалните вериги на доставки, които и без това са силно засегнати от пандемията. Затварянето на небето засяга над една пета от въздушния товар, което тласка и разходите нагоре.
Най-силно ударени вероятно ще бъдат руските превозвачи, които съставляват приблизително 70 процента от полетите между Русия и Европейския съюз.
Транспортът между Европа и северноазиатските дестинации, като Япония, Южна Корея и Китай, е най-застрашен от прекъсване, след като Русия реципрочно забрани достъпа до своето въздушно пространство и забрани на своите авиокомпании да летят към Европа, коментират експерти.
Lufthansa, Air France KLM, Finnair и Virgin Atlantic вече отмениха товарни полети в Северна Азия заради затворен достъп до въздушното пространство на Русия. Скандинавската авиокомпания SAS заяви, че ще пренасочи своята линия Копенхаген-Шанхай, по която се лети веднъж седмично, за да избегне въздушното пространство на Русия, и спира засега полетите Копенхаген-Токио.
За да бъде овладяна кризата, трябва да намерят алтернативни средства за транспорт, коментират анализатори, защото вече има недостиг на контейнери за превози и няма свободен капацитет по пристанищата.
Някои големи азиатски въздушни превозвачи, като Korean Air Lines и японската ANA Holdings, все още използват руското въздушно пространство, както и близкоизточните авиокомпании.
Недостигът на контейнери за доставка и задръстванията в пристанищата означават, че повече продукти се пренасят по въздух. Следователно, кризата вероятно ще се задълбочи.