Най-силно засегнатата икономика на Европейския съюз от световната финансова криза изглежда като най-малко засегнатата по време на пандемията на коронавируса. Литва претърпя най-сериозната рецесия през 2009 г., която по-късно застигна и Гърция. Сега Европейската комисия смята, че страната ще отчете най-малкото свиване от всички държави членки, като прогнозите този месец сочат спад на брутния вътрешен продукт от едва 2,2%, пише Bloomberg.

Балтийската държава с 2,8 милиона души има късмет. Икономиката й не разчита на туристи, фермерите се радват на реколта, а логистичните компании се възползват, тъй като купувачите на целия континент нарастват онлайн покупките. Но правителството и компаниите също научиха уроци от последната катастрофа и бяха далеч по-предпазливи при натрупването на тази.

Литва веднага реагира на първата вълна на вируса, налагайки карантина само със седем потвърдени случая на Covid-19 в страната и се превърна в една от най-малко засегнатите държави в Европа.

"Успехите на здравния фронт помогнаха и за бързия икономически обрат," казва Индре Гените-Гесиене, главен икономист в INVL Asset Management във Вилнюс. "Бизнесът също имаше поредица от успешни години. Те бяха в пика на икономическия цикъл, с големи финансови буфери, които им помогнаха да оцелеят. "

Премиерът на страната Саулиус Сквернелис успокои съгражданите си като ги увери, че държавата има достатъчно натрупани средства. Продажбите на дребно се върнаха до нивата преди карантината само след два месеца.

След години на бюджетни излишъци кредитният рейтинг на Литва беше стигнал до ниво като този на Япония. Правителството успя да осигури пълна програма, да забави плащането на корпоративен данък и да субсидира самостоятелно заетите работници.

Много индустрии процъфтяват. Литва има четвъртия най-малък дял в ЕС в на сектори в риск заради пандемията в Европа, а благоприятния сезон спомогна на страната да изнесе второто по големина количество пшеница в блока тази година.

Скокът в търсенето на онлайн удвои приходите за второто тримесечие на компаниите от информационния и комуникационния сектор.

И в транспортния сектор нещата изглеждат наред. Girteka Logistics, която притежава най-големият флот от камиони в Европа и извършва 98% от бизнеса си в чужбина и обемите на пратките се покачват с нарастването на електронната търговия.

"Докато европейците остават вкъщи, за да забавят коронавируса, литовските транспортни компании продължават да пренасят най-важното като потребителски стоки, храни и фармацевтични продукти", каза Кристиан Каас Мортенсен, директор на Girteka за стратегически партньорства.

Въпреки че втора вирусна вълна нанася по-големи щети от първата, той казва, че страната е готова, тъй като е претърпяла много по-лоши неща преди десетилетие.