Индустрията на изнесените услуги е една от най-бързо растящите в България през последните години и тенденцията е възходящият тренд да се запази. През 2019 г. размерът на сектора възлиза на €2,9 млрд., по данни на Асоциацията за иновации, бизнес услуги и технологии (AIBEST), като той формира 5,5% от икономиката на България.

За поредна година индустрията бележи двуцифрен ръст в развитието си, като през 2019 г. оперативните приходи растат с 19,6%, а делът от икономиката на страната - с 0,3 пр. п.

Предварителните данни за 2020 г. показват, че дори и в тази година на криза ръстът също ще остане двуцифрен. Прогнозата към 2022 година сочи, че индустрията ще продължи да се развива и да бъде основен стълб в българската икономика, като относителния ѝ дял в БВП на страната ще достигне 8,9%, казват от AIBEST.

Анализът включва 610 български компании. В съотношението между двете подразделения на изнесените услуги превес имат на ITO компаниите (ИТ изнесени услуги) - 322, докато броя на фирмите в сферата на изнесени бизнес процеси е 288.

Секторът на бизнес услугите и технологиите формира 3,5% от пазара на труда в България. В него са заети близо 78 хил. души към края на 2019 г., което е с около 5 хил. души повече в сравнение с предишната година. Дори в предизвикателната 2020 година, индустрията продължава да наема нови хора, като към август 2020 г. броят на работещите в сектора достигна 81 хил. души (3 хил. служители повече спрямо 2019 г.).

За 2019 година само данъците, които индустрията е внесла в държавната хазна се равняват на бюджетът на община Казанлък за 2020 г. или малко повече от предвидените разходи в бюджетната рамка на Столична община за здравеопазване през 2020 г., сочи още анализът. Едновременно с това, индустрията генерира 9,3% от всички разходи за заплати в икономиката през 2019 г. (при 8,5% миналата година).

"Ние ще продължим да бъдем притегателна сила за таланти и предпочитан работодател, заради възможностите за развитие, които осигуряваме на младите хора. През 2020 г. българските компании от сектора показаха световно ниво в предоставянето на надеждна, сигурна, непрекъсваема и качествена услуга. Mожем само да се гордеем, че изключително бързо успяхме да трансформираме процесите и да преминем в режим на работа от вкъщи. Много наши конкуренти в и извън Европа, не бяха толкова гъвкави и успешни. Трябва да капитализираме това предимство и да се позиционираме навреме като предпочитана дестинация за услуги с висока добавена стойност пред европейските компании. Степента, в която ще се възползваме от тази възможност през 2021 и 2022 година, ще бъде решаваща по отношение на това как България излиза от кризата, колко добре стои по отношение на глобалните си конкуренти и колко бързо догонва по-старите членове на ЕС по отношение на нивата на БВП на глава от населението", коментира Илия Кръстев, председател на Управителния съвет на Асоциацията и изпълнителен директор на A Data Pro.