По информация на Евростат от сряда, правителственият дефицит в ЕС и в еврозоната през 2007 г. се понижава спрямо 2006 г. Правителственият дълг нараства като абсолютно значение и спада като процент.

Данните за България на места значително се различават от европейските средни значения. Има още едно, по-противоречиво разминаване, в което изплува и името „Ирак".

Сравнителни данни

В еврозоната от 15 члена правителственият дълг възлиза на 5.92 трилиона евро, което се равнява на 66.3% от целия БВП на региона, споделящ евро. В ЕС от 27 члена правителственият дълг е 7.25 трилиона евро, 58.7% от БВП на Съюза.

Правителственият дълг на България към края на 2007 г. е отчетен от Евростат на 10.287 млрд. лева, което се равнява на 18.2% от БВП на страната, над три пъти по-малко от средното за ЕС.

Средните правителствени разходи като дял от БВП в ЕС са 45.8%, а в еврозоната са 46.1% през 2007 г.

Според таблиците на европейските статистици, разпределяните от правителството на България разходи възлизат на 41.5% от БВП през 2007 г. (36.5% през 2006 г.), което е чувствително по-малко от средното за Европа.

Спорен излишък

Дефицитът в правителствения бюджет за еврозоната е средно 0.6%, а за ЕС е средно 0.9%. Според дефиницията на Евростат, правителствения излишък изразява нетното кредитиране на целия съвкупен правителствен сектор.

През 2007 г. България е отчела 0.1% от БВП правителствен излишък (70 милиона български лева). Това представлява ревизия от известните на всички данни, равна на 3.3% от българския БВП.

Предвид почти 1.5 млрд. лева излишък за 2006 г., проличава, че ниският отчетен излишък за България за миналата година е по-скоро счетоводно, отколкото финансово постижение.

Money.bg незабавно потърси отговор на проблема. В анекса към данните на Евростат е записано: Спадът на излишъка на България за 2007 г. се дължи на нови данни за опростяване (debt cancellation) на дълга на Ирак към България".

В 15:11 часа се обърнахме към пресслужбата на МФ за повече подробности. Трябва да признаем на служителите във финансовото ведомство, че отговорът им, дошъл още сутринта на следващия ден, бе бърз и изчерпателен

Интерпретация

Или българското правителство поддържа изключително благоразумна фискална политика - или държавата е пренебрегнала някои функции, които са присъщи на останалите европейски държави. За това говори по-ниският от средното за ЕС процент на разпределяните от правителството разходи.

Привържениците на Кейнс ще видят в бюджетните излишъци и поддържането на сравнително ниска база на държавния дълг отнемане от икономиката на ценни ресурси, нужни за развитието ни. В Румъния делът на правителствения дълг е 12.9% от БВП, а в Естония 3.5%. Правителствата на всички останали европейски държави са привлекли повече средства в своите икономики.

В защита на политиката на българския министър на финансите Пламен Орешарски е кредитната криза, която "наказва" хазартните държави и правителства.

Все повече анализатори изтъкват, че досегашните методи за финансиране на икономическия растеж на страната ни именно заради кредитната криза вече са неприложими. България следва да се превърне от икономика, трупаща резерви в икономика, насърчаваща растежа.