Цените на канадската рапица се повишиха до най-високите си стойности за почти две години, въпреки дипломатическия спор между Отава и Пекин, след като износителите намират заобикалящи начини да достигнат до най-добрия купувач на маслодайни култури - Китай.
От март 2019 година китайските власти блокираха пратките на рапица от два канадски износителя - акция, която беше предприета, след като канадската полиция задържа изпълнителния директор на Huawei Technologies в края на 2018 година по заповед на САЩ.
Спорът обаче не спря апетита на Китай за рапица, която се преработва главно в растително масло. Докато Пекин купува по-малко рапица директно от Канада, се оказва, че страната е купувала масло от рапица от Европа и Обединените арабски емирства, като част от това масло е направено от канадска рапица, заявяват търговци пред Reuters.
Фючърсите на рапицата днес достигнаха най-високата цена от близо октомври 2018 година. Цените на китайското масло от рапица също се покачиха, отчасти заради ограниченото предлагане в Канада.
"Печалбите са екстравагантни. Всеки, който има ресурсите за внос (масло от рапица), определено ще купува ", каза мениджър с вносител на рапица в Китай.
"Сега рапицата е като златно масло."
Износът на канадска рапица за Китай падна с 45% за периода от 11 месеца до юни. Но общият износ на рапица е скочил с 9%, като за това са спомогнали тройните продажби към Франция и двойно по-големите пратки за ОАЕ.
Канада е най-големият производител на рапица в света, като растението е донесно на местните фермери 6,42 милиарда щатски долара миналата година, което прави културата най-скъпа в страната.
Междувременно Китай засили вноса на рапично масло от Европа, Русия и Австралия, като част от това масло се произвежда от канадска рапица.
Ценовото състезание обаче се харесва на фермерите. Мери-Джейн Дънкан-Егер, която отглежда рапица близо до Реджина, провинцията Саскачеван, коментира, че е продала предварително 50% от реколтата си, спрямо 30% през предишните години. "Доста съм щастлив. Докато някой го купува, не ме интересува кой", коментира фермерът.
Глобалното търсене на масло от рапица подтикна канадските компании като Archer Daniels Midland и Bunge да обработват рапица с бързи темпове, обясняват експерти. Износителите също продават повече семена в ОАЕ, където рафинериите произвеждат масло, което после продават на Китай.
Лошото време и нападенията от насекоми в Европа също вдигнаха цените на културата. Очаква се производството на рапица в Европейския съюз и Великобритания да удари отново близо 13-годишното дъно, наблюдавано през 2019 година.
Това накара европейските вносители да търсят други страни за доставки, особено тези с по-слаби валути, които правят покупките по-изгодни, се казва в доклад на консултантската компания Strategie Grains.
"Канадската рапица има най-голямо предимство. Конкуренцията между страните вносителки вероятно ще бъде жестока през следващите месеци", допълва Мери-Джейн Дънкан-Егер.