Една от най-важните търговски артерии в света бе блокирана от дълъг 400 метра кораб, създавайки задръстване, в което попаднаха над 200 мореплавателни съда и за което може да са нужни седмици, за да бъде отпушено, пише CNN.
Още преди контейнеровозът Ever Given да заседне в Суецкия канал по-рано тази седмица, веригите за доставки по света докосваха лимита си. Разходите за транспорт се изстреляха, което причини недостиг на редица стоки — от велосипеди до сирене в момент, в който търсенето е безпрецедентно.
Продължителна блокада на ключовия маршрут между Запада и Изтока ще влоши ситуацията. Скъпите забавяния или избирането на по-дълъг маршрут ще увеличи натиска върху бизнесите, които вече бяха изправени пред недостиг на контейнери, задръстени пристанища и ограничения в капацитета.
Закъсалият Ever Given забавя доставките на потребителски стоки от Азия до Европа и Северна Америка, както и на земеделските продукти, които се движат в обратна посока. Към петък около 237 съда, включително петролни танкери и дузини контейнеровози, изчакваха в канала, през който преминават около 12% от световната търговия.
"Такова натрупване на проблеми във веригата за доставки не бе виждано досега", казва Боб Бистърфелд, CEO на C.H. Robinson, една от най-големите логистични компании в света. Пречките са навсякъде и засягат и въздушния и сухопътния транспорт, казва той. "Просто безпрецедентно".
Повишени разходи
Над 80% от обема на световната търговия се транспортира по море, а проблемът донася милиарди долари допълнителни разходи по веригите за доставки. Средната цена за транспорт на един стандартен 40-футов (12 м.) контейнер се покачи от $1 040 миналия юни на $4 570 на 1 март, по данни на S&P Global Platts. Така през февруари разходите за транспорта на вноса в САЩ достига $5,2 млрд., при $2 млрд. същия месец на миналата година.
Повишените разходи скоро може да бъдат прехвърлени върху потребителите и да допринесат за ръст на инфлацията — ужасяващ сценарий за Уолстрийт, където вече се плашат от ръст на цените, който пък може да накара Федералният резерв да повиши лихвите по-скоро от очакваното. "Засега тези разходи остават във веригите за доставки. Но неизбежно ще достигнат потребителите — просто ще отнеме повече време", казва анализаторът на S&P Global Panjiva Крис Роджърс.
Пандемията нанесе унищожителни щети по веригите за доставки миналата година, след като здравните мерки временно затвориха заводи и спряха обичайния поток на търговията. Икономическата активност се забави значително в началото на пандемията, а бързото възстановяване на търговския обем хвана компаниите неподготвени.
Повишеното производство и явно неутолимият глад от домакинстава за стоки като телевизори, мебели, велосипеди и други постави на изпитание доставчиците и направи намирането на продуктите трудно. Производителите страдат и от липса на някои ключови компоненти. Големите автомобилни производители като Ford и Volkswagen бяха принудени да спрат временно работата на заводите си заради недостиг на компютърни чипове, който пък бе предизвикан от голямо търсене на телефони, лаптопи, гейминг конзоли и други.
"Преди година световната търговия почти спря, след като пандемията удари Китай, а след това се разпространи по света", казва Джийн Серока, изпълнителен директор на пристанището на Лос Анджелис. "Днес сме в седмия месец на исторически ръст на вноса, движен от безпрецедентно търсене от американските потребителите", допълва той. В САЩ вносът расте с 30% спрямо същия месец на миналата година и с 20% спрямо февруари 2019 г., по данни на S&P Global Panjiva.
Повишеният внос донесе недостиг на контейнери. Всичко от автомобили и оборудване до дрехи и потребителски стоки се пренасят в тези метални кутии. Заводите, които ги произвеждат, са най-вече в Китай и много от тях затвориха в началото на пандемията.
Контейнерите са на грешните места
Износът на Китай се възстанови далеч по-бързо отколкото в останалата част от света. В същото време големите компании отказаха редица маршрути в отговор на първоначалния спад на търговията. Резултатът е, че празни контейнери се натрупаха на грешните места и не успяха да посрещнат рязкото търсене от Европа и Северна Америка за стоки, произведени в Азия.
Hapag-Lloyd, една от най-големите шипинг компании в света, е пуснала допълнителни 52 мореплавателни съда, за да премести стотици хиляди празни контейнери там, където са най-нужни. В нормални времена щяха да са нужни по-малко от 10. "Реално, около един кораб всяка седмица не прави нищо друго, освен да мести празни контейнери", заяви главният изпълнителен директор Ролф Хабен Янсен.
Големият внос пък засили проблемите в задръстените пристанища, които трябва да се борят и с недостиг на работна ръка заради Covid-19 и забавяне на дейността заради здравните мерки и социалната дистанция.
В сряда около 20 съда изчакваха да влязат в пристанището на Лос Анджелис. През февруари през пристанището са минали еквивалента на почти 800 хил. 20-футови контейнера — най-тежкият февруари в 114-годишната му история.
Компаниите усещат болката
Компании като Under Armour, Hasbro, Dollar Tree, Urban Outfitters и Crocs предупредиха през изминалите няколко седмици за проблемите във веригите за доставки, посочвайки недостиг на контейнери, задръстени пристанища, повишените разходи и логистичните предизвикателства.
По-рано този месец Costco заяви, че има проблем с доставките на необходимия брой сирена заради недостиг на контейнери.
Анализ на S&P Global Panjiva сред 7 хил. публични компании и стенограмите им от срещите с акционери показват, че в над една четвърт се откриват думите "товари", "логистика", а половината са обсъждали веригите за доставки.
Британската компания Aston Chemicals пък заяви, че разходите ѝ за транспорт нарастват с 6,5 пъти през януари спрямо ноември. "Платихме почти $14 хил. за контейнер през януари", казва управляващият директор Дани Логран. Два месеца по-рано подобна доставка е струвала едва $2 100.
Някои компании заменят морския транспорт с въздушен. При нормални условия обаче той е по-скъп — а в момента още по-скъп заради по-малкото полети.
По-високи цени
Засега компаниите казват много малко относно плановете си да отговорят на по-високите цени за транспорт. Очакванията са обаче, че тези разходи рано или късно ще бъдат прехвърлени към потребителите.
С колко ще поскъпнат стоките ще зависи от отделните продукти — тези, които разчитат на повече внесени компоненти, ще струват повече.
Анализатори на Commerzbank посочиха, че ситуацията в Суецкия канал може да оскъпи и петрола.
За Aston Chemicals разходите вече са нараснали толкова, че единственият вариант е компанията да ги прехвърли към своите клиенти: бизнеси, които произвеждат шампоани и козметика. Ако в отговор тези компании повишат цените на дребно, потребителите скоро ще усетят проблемите чрез собствения си джоб.