През миналата седмица стана ясно, че почти 70 товарни кораба, превозващи въглища от Австралия за Китай, не могат да разтоварят каргото за 500 млн. долара и стоят на котва по пристанищата на страната. Причината е увеличаването на митата за въглищата. Сега Поднебесната империя нанася следващ удар, като наложи мита и върху виното.
Китайското министерство на търговията обяви антидъмпингови мита, вариращи от 107% до 212% на бутилка вино от Австралия внос на вино, които влязоха в сила в събота. Това идва след като страната вече официално проучваше какви налози да начисли върху импорта на алкохолната напитка.
"Това ще има опустошително въздействие", каза председателят на Australian Grape and Wine, местната асоциация на винопроизводителите, Тони Батаглен пред CNBC. Той обясни, че по-големите австралийски износители на вино, които имат диверсифицирано портфолио, вероятно ще могат да се справят с решението на Китай, въпреки че и те биха усетили удара.
"Местните лозари, регионалните общности и малките износители са тези, които имат много малка способност да се адаптират. Те ще понесат най-тежкия удар", каза Батаглен.
Пренасочването на износа към други пазари в кратки срокове не е лесно, тъй като отнема време, изисква изграждане на нови взаимоотношения и инвестиции, добави той. "Просто нямаме това. Това е най-важното време за нашия износ - 50% от виното ни се насочва към Китай през последните четири месеца на годината, така че този продукт няма къде повече да отиде. "
Батаглен отхвърли обвиненията на Пекин за дъмпинг, като заяви, че Китай е "пазарът с най-високи цени" за австралийските вина, където износителите печелят повече пари на литър, отколкото където и да било другаде.
"Имаме по-високи маржове в Китай, така че очевидно не сме дъмпинг там", каза Батаглен. "Така че е очевидно обвиненията са нелепи и ние просто не разбираме защо изобщо правят подобни допускания."
Износът на вино от Австралия за Китай формира 39% от общия износ за дванадесетте месеца, приключващи през септември 2020 г. Много от по-малките износители на вино в Австралия са фокусирани основно върху китайския пазар и именно те ще са най-тежко засегнатите от митата.