Строенето на държавни бензиностанции "ще взриви" пазара на имоти. А прогнозата за една година да бъдат изградени 100 държавни бензиностанции е доста оптимистична. На това мнение е изпълнителният директор на Петролната и газовата асоциация Андрей Делчев.
Пред bTV Делчев посочи, че има два основни критерия при определянето на стойността на една бензиностанция. Това са цената на земята, върху която ще бъде построена бензиностанцията, и цената на самото съоръжение.
При втория критерии - стойността за изграждането на една бензиностанция варира между 500 000 лева и 1 милиона лева в зависимост от качеството и мащабите. Следователно строителството на 100 обекта би излязло между 50 и 100 милиона лева - сума, която ще се покрие от данъкоплатците. И тази сума е без цените на самите имоти.
При вторият критерии обаче цената може да варира повече. Предвид заявените намерения на правителството за местата за строеж на бензиностанциите, земята може да излезе много скъпо. В урбанизираните територии в градовете земята в никакъв случай не е евтина. Там за една бензиностанция са необходими между 1 и 2 декара. По главните пътища и магистралите обектите са разположени на площ около 6 декара. Там цената също е много висока.
"Когато се яви търговец, който купува за бензиностанция, цените скачат. В момента, в който държавата се яви с намерението да купува - тя ще взриви пазара за недвижими имоти", коментира Делчев.
Икономистът и създател на Института за пазарна икономика (ИПИ) проф. Красен Станчев от своя страна очаква минималната цена за изграждането на 100 държавни бензиностанции да бъде над 300 милиона лева.
"Сега имаме 800 бензиностанции. Ще се построят 100 нови, а това, което се строи със средства на данъкоплатците, винаги е по-скъпо. Ще бъде много скъпо начинание, което няма да доведе до търсения ефект, особено в година, в която с мои колеги предвиждаме 2,2 - 2,3 милиарда лева дефицит само от отраслите, засегнати в извънредното положение. В крайна сметка единственото нещо, което ще се случи е помпането на бюджетен дефицит", коментира той пред Българското национално радио, определяйки плана на правителството за неразумен.
Според Делчев в момента има голяма палитра от цени на пазара, така че няма проблем държавните обекти да предлагат горива на по-ниски цени, но това ще излезе много скъпо начинание.
"Има вериги, които инвестират във високо качество на продукта, в големи обекти и много колонки. Те харчат повече пари, респективно се целят в по-високата ниша. Други търсят по-икономично обслужване на клиентите и могат да си позволят да работят на по-ниски цени. Нормално е да има ценова ножица", допълни Делчев.
По думите му фиксирани цени на пазара няма и ако на някои представители им се каже да си намалят стойността на горивото, за тях би означавало да свият обслужването си. Като пример Делчев посочи нискотарифните и луксозните авиокомпании - и за двата типа услуга има клиенти.
В отношение проф. Красен Станчев е на различно мнение. Според него не може да се очаква със създаването на "Държавна петролна компания" цените на бензина да се променят и да има пренареждане на пазара, защото държавната компания трябва да има договори за доставка на петрол.
"Не вярвам държавните бензиностанции да станат най-добрите. Те трябва да купуват отнякъде петрол. Ние нямаме залежи, няма предприятие, което да преработва вносен петрол, следователно тези бензиностанции ще бъдат зависими от първичния доставчик - най-големият играч на пазара", допълни той.