Mексиканският президент Клаудия Шейнбаум заяви, че родината ѝ ще предприеме ответни мерки, ако новоизбраният президент на САЩ Доналд Тръмп въведе предложеното от него 25-процентно повсеместно мито - стъпка, за която нейното правителство предупреди, че може да унищожи 400 000 работни места в САЩ и да повиши цените за американските потребители. Това коментира "Ройтерс".
"Ако има американски мита, Мексико също ще повиши митата", заяви Шейнбаум по време на пресконференция в най-ясното си изявление досега, че страната подготвя евентуални ответни търговски мерки срещу своя водещ търговски партньор.
Мексиканският министър на икономиката Марсело Ебрард, който говори заедно с Шейнбаум, призова за повече регионално сътрудничество и интеграция вместо война с ответни вносни данъци.
"Това е изстрел в крака", каза Ебрард за предложените от Тръмп мита, които изглежда нарушават търговското споразумение USMCA между Мексико, Канада и САЩ.
Ебрард предупреди, че митата ще доведат до масова загуба на работни места в САЩ, ще намалят растежа и ще засегнат американските компании, произвеждащи в Мексико, като на практика ще удвоят плащаните от тях данъци. "Въздействието върху компаниите е огромно", каза той.
Предложените мита ще засегнат особено силно най-големите трансгранични износители в автомобилния сектор, добави Ебрард, а именно Ford, General Motors, и Stellantis.
Ебрард отбеляза, че 88% от пикапите, продавани в САЩ, се произвеждат в Мексико и при тях ще има увеличение на цените. Тези превозни средства са популярни в селските райони, които в преобладаващата си част са гласували за Тръмп.
"По наша оценка средната цена на тези превозни средства ще се увеличи с 3000 долара", каза Ебрард.
Шейнбаум и Тръмп разговаряха по телефона по-късно в сряда, като двамата обсъдиха теми, които са на първо място в програмата на Тръмп.
Тръмп беше заявил, че митата ще останат в сила, докато не бъде овладян потокът от наркотици - особено фентанил - и мигранти към САЩ.
В публикация в своята социална платформа "Истина" Тръмп заяви, че Шейнбаум "се е съгласил да спре миграцията през Мексико и в Съединените щати, като ефективно затвори южната ни граница". Той определи разговора като "много продуктивен".
По-късно Шейнбаум отговори на Х, че в разговора си с Тръмп е изложила миграционната стратегия на Мексико, която " се занимава" с мигрантите, преди те да пристигнат на американско-мексиканската граница.
"Позицията на Мексико не е да затваря границите, а да изгражда мостове между правителствата и техните народи", добави тя.
В следобедната търговия в сряда мексиканското песо се засили с близо 1% спрямо долара, възстановявайки загубите, регистрирани през предходните дни.
Много анализатори смятат заплахите на Тръмп за мита по-скоро за тактика на преговори, отколкото за търговска политика.
"Липсата на ясна връзка между тази заплаха и въпросите, свързани с търговията, подсказва, че новият президент планира да използва митата като стратегия за преговори, за да постигне цели, които до голяма степен не са свързани с търговията", казва Дейвид Кол, главен икономист в Julius Baer.
Автомобилната индустрия на Мексико е най-важният сектор в страната, който изнася предимно за САЩ. Тя представлява близо 25% от цялото производство на автомобили в Северна Америка.
Анализаторите на Barclays заявиха, че според тях предложените мита "могат да унищожат на практика всички печалби" на трите автомобилни производителя от Детройт.
"Макар да е общоприето, че обща 25-процентна тарифа за всички превозни средства или съдържание от Мексико или Канада може да бъде разрушителна, инвеститорите не оценяват колко разрушително може да бъде това", предупреждават анализатори.
Брайън Хюз, говорител на преходния екип на Тръмп, заяви, че митата ще защитят американските производители и работници от "нелоялните практики на чуждестранни компании и чуждестранни пазари".
Хюз заяви, че Тръмп ще прилага политики, които да направят живота в страната му по-достъпен и проспериращ.
GM и Стелантис отказаха коментар. Ford не коментира как заплахите за мита ще се отразят на бизнеса му, но заяви, че произвежда повече автомобили в САЩ от повечето големи автомобилни производители.
Мексиканската група на автомобилната индустрия AMIA заяви, че ще се подготви за всяка възможност и ще изчака да види какви официални действия ще бъдат предприети.