Мрачната перспектива отразява въздействията на кредитната криза, ипотечната криза и забавянето на икономиката. Възможно е компаниите да съкратят производството си. Добрите новини са за купувачите - те могат да очакват по-изгодни сделки в изложбените салони.
Според маркетинг компанията J.D. Power & Associates продажбите на нови автомобили в Америка ще спаднат до 14.95 милиона броя, най-ниско ниво от 1995. Първоначалната прогноза е била за 15.7 милиона продадени МПС. „Пазарът на автомобили влиза в истинска рецесионна фаза, нещо каквото не сме виждали през последните 10 години", казва главният икономист на фирмената.
Резултатите от първите месеци на годината говорят за годишно претеглени продажби от 15.2 млн. броя, но пролетният сезон като цяло се очертава много лош. Още повече, прогнозите за силно второ полугодие стават все по-невероятни. Потребителите са в недостиг на кеш и затънали в дълг, така че много перспективни купувачи могат да се откажат да подменят автомобила си с нов.
Финансовите компании, които обслужват автомобилния сектор, се страхуват да не повторят грешките на ипотечните кредитори в имотния сектор и като цяло отказват да отпускат рискови кредити за покупка на автомобили. Пред дилемата да намалят кредитните си стандарти, за да повишат продажбата на коли, автомобилните търговци предпочитат да кажат „не".
Всъщност специалистите виждат прослойка купувачи, които могат да си позволят да купуват, но хората изчакват да им бъдат предложени по-добри условия. Купувачите не са убедени, че цените са достигнали дъното си и очакват някаква нова голяма „промоция" на хоризонта.
Според анализаторите, производителите скоро ще отворят кранчето на отстъпките и в демонстрационните зали отново ще придойдат хора. Най-високи бяха търговските отстъпки през 2004 година, когато купувачът средно получаваше $2,603 отбив от цената. През януари и февруари тази година отстъпките са били на ниво $2,469 за кола, като очакванията са за скорошно и значително увеличаване на отстъпките до дори рекордни равнища.
Засега големите три автомобилни компании на Детройт са избрали да намаляват производството и да черпят от търговските си запаси, вместо да влязат във „войната" на отстъпките. Новите споразумения с профсъюзите им дават далеч по-голяма гъвкавост в тази насока, като в Chrysler вече са взели решението за свиване на производството през тази година.
Председателят на компанията Робърт Нардели е обяснил по време на международното автомобилно изложение в Ню Йорк: „Не залагаме на засилване през втората част на годината", добавяйки, че по-високите цени на бензина и влошаването на икономиката са неща, с които е трудно да се бориш и пазарът може да се окаже по-лош от предвижданията на компанията.
Алан Мълали, главен изпълнителен директор на Ford Motor Company, е казал на конференция за инвеститори, че планът на продажбите на компанията за 2008 е изграден при прогнозирани продажби 15.7 милиона нови автомобила. Първото тримесечие било според най-ниските прогнози на компанията. Мълали е отхвърлил, че компанията ще тръгне към намаляване на производството или ще предлага нови отстъпки: „Имаме пари ... придържаме се към плана".
И трите компании Chrysler, Ford и General Motors са в процес на голяма реорганизация, която включва намаляване на персонала на „сините якички". Както Ford, така и GM са отправили примамливи оферти за съкращение на всеки профсъюзен член.
GM също се придържат към прогнозата за 15.7 милиона МПС продадени за годината. Само че заради несигурността, компанията управлявала операциите си тримесечие по тримесечие. Компанията заради по-ниските от очакванията продажби в началото на годината се е въздържала от някои капиталови разходи и е „консервирала кеша си". От GM също заявяват, че няма да реагират повече от необходимото на слабостите в пазара като увеличават отстъпки или прехвърлят запаси непродадена продукция към сферата на колите под наем
„Дженерал Мотърс" се оказа дори облагодетелстван в някаква степен от триседмичната стачка, която принуди компанията да пусне в отпуск заводите, в които се произвеждат пикапите и автомобилите с висока проходимост. Тези две категории са изправени пред най-голям спад в продажбите заради по-високите цени на бензина.
Според анализаторите за GM все още остава нуждата да намалява производствените си разходи по време на икономическото забавяне в страната. Брайън Джонсън от Lehman Brothers очаква продажбите през тази година да са около 15 до 15.5 милиона нови автомобили. Спадът на продажбите според специалиста е възможност за по-агресивни организационни мерки.
Според прогнозите на J.D. Power & Associates, с които започнахме, пролетта действително може да се окаже най-слаб сезон за автомобилните продажби в САЩ, особено защото април и май традиционно се свързват със сезонно увеличение цената на бензина. Тази седмица цената на бензина достигна ниво 26% по-високо спрямо предходната година. Експерти в петролната индустрия говорят, че е възможно да последват и други ценови увеличения.
Комбинирано с всички останали лоши макроикономически данни, по-високите цени на бензина могат да направят лошия пазар на нови автомобили още по-лош. „Всеки си мислеше, че първото тримесечие ще е най-слабото тримесечие на годината", коментират в J.D. Powe. „Е, вече не изглежда така".
bah
на 23.03.2008 в 06:09:00 #1Само Тоиота,оле!