От производители на цимент и стомана до производителите на пластмаса - компаниите в Европа, които се изправят пред все по-строгите ограничения за емисиите от промишлеността, се опитват да измислят креативни начини да трансформират замърсяването, което създават, предава Bloomberg.

HeidelbergCement AG например използва доменна шлака с идеята тази година да намали емисиите на въглероден диоксид с една четвърт спрямо 1990 г.

ThyssenKrupp AG планира да превърне газовете, които се емитират от стоманения му комбинат, в продаваеми продукти като метанол.

Covestro, която е част от Bayer AG, която се занимава с пластмасови изделия, химически преобразува въглероден диоксид в съставка в пяната, която се използва за матраци и спортно оборудване.

Усилията на тези компании са в ход преди скандала с вредните емисии във Volkswagen. Този подход представлява нов тласък в стремежа за ограничаване на глобалното затопляне.

Компаниите, които биват насърчавани да намаляват емисиите, се опитват да го правят по такъв начин, който да увеличи и печалбите им. С пратеници от над 190 държави, работещи с ООН за сключването на споразумение тази година, която ще ограничи замърсяването навсякъде по света, напрежението може само да нараства.

Проектът на ThyssenKrupp ще струва 100 млн. евро и ще включва пет компании, включени в германския бенчмарк индекс DAX: Bayer AG, BASF SE, Siemens AG, Linde AG и EON SE.

Другия месец ще бъдат изградени две 6-метрови съоръжения в Дуйсбург, които ще събират и анализират газове като водород, метан и азот. В момента тези газове биват изгаряни в завода, за да се генерира електричество, но това води до повече въглеродни емисии.

Газовите молекули ще бъдат анализирани от учени, чиято цел ще бъде химически да ги манипулират като стъпка към създаването на метан за синтетични горива и торове за земеделските производители. Самото изследване може да отнеме 7 години, а експлоатацията да е възможна през 2030 г. Крайната стойност може да достигне един милиард евро.

Ако проектът проработи, ThyssenKrupp и партньорите му могат да спечелят надмощие в европейския пазар на права за емисии, където над 12 000 компании ще трябва да ускорят съкращаването на емисиите през следващото десетилетие.

Печалбата би дошла от програма, която награждава компании, които намаляват вредните емисии по-бързо от съперниците си, като им предоставя по-голям брой безплатни разрешителни за емисии, които могат да бъдат продавани на други участници на пазара.

HeidelbergCement, която продава строителни материали в Европа, Северна Америка, Азия, Австралия и Африка, има преднина на терена. Компанията вече използва вид шлака, генерирана в доменните пещи като съставка в бетона, намалявайки емисиите от въглероден диоксид с около 900 кг за всеки метричен тон в сравнение с обикновения цимент. Целта на фирмата е до края на годината да намали средните емисии за тон цимент с 23% в сравнение с 1990 г.

„Енергоемката индустрия може да допринесе много за постигането на целите за опазване на климата", заяви Нина Шеер, депутат от управляващата коалиция на германския канцлер Ангела Меркел. Тя каза още, че компании като Volkswagen AG, които не приемат сериозно задължението за намаляване на емисиите, „вредят на собствените си пазарни възможности".