От началото на налагането на санкциите досега, руската промишленост общо взето поддържа рентабилност, колкото средната от предпандемичните нива от 2018-2019 година. Въпреки това, след налагането на санкциите, някои индустрии бяха сериозно засегнати. Това пишат в свой документ експерти от Центъра за макроикономически анализи и краткосрочни прогнози, съобщи Лента.ру.
И така, автомобилната индустрия се оказа "дълбок аутсайдер" по отношение на рентабилността - показателят в тази индустрия спадна със 17 процентни пункта спрямо периода преди Covid, като понижението на годишна база сега е с 11%.
В списъка на най-губещите направления е и дървообработването (минус 4,9%).
Новият руски инфраструктурен мегапроект - за около 30 милиарда долара
Какво предвижда строителството
Леко отрицателна или ниска положителна рентабилност имат предприятията, където делът на държавните поръчки е доста висок. Например, при производството на превозни средства - включително за жп превози, самолетостроене, корабостроене и производство на военни бойни машини. Не са по-добре и предприятията разчитащи основно на държавни поръчки за производство на: компютри, електронни и оптични продукти, както и готови метални изделия.
Експертите обясняват загубите при дървообработването със затварянето на западните експортни пазари, а "завиването на Изток" изисква високи разходи.
А при производството на "други превозни средства" (извън автомобилостроенето), увеличението на разходите е свързано с необходимостта от адаптиране към ограничаването на вноса на основни компоненти, особено при авиационната индустрия и жп превозите.
Нерентабилността при производството на електроника се обяснява с редица причини, включително поскъпването на вносните компоненти.
В същото време, рентабилността при добива и производството на суровини се оказва положителна и дори нараства в някои сектори (електроенергетика и въгледобив). Независимо от това, тези предприятия като цяло не достигат предишните си високи нива на рентабилност. Металургията загуби най-много от темпа си на растеж спрямо високите си нива (26 процентни пункта), но остана на ниво от 12%.
Според Министерството на промишлеността и търговията на Русия, основният проблем на руската индустрия е недостига на (квалифицирани) кадри.