От началото на налагането на санкциите досега, руската промишленост общо взето поддържа рентабилност, колкото средната от предпандемичните нива от 2018-2019 година. Въпреки това, след налагането на санкциите, някои индустрии бяха сериозно засегнати. Това пишат в свой документ експерти от Центъра за макроикономически анализи и краткосрочни прогнози, съобщи Лента.ру.

И така, автомобилната индустрия се оказа "дълбок аутсайдер" по отношение на рентабилността - показателят в тази индустрия спадна със 17 процентни пункта спрямо периода преди Covid, като понижението на годишна база сега е с 11%.

В списъка на най-губещите направления е и дървообработването (минус 4,9%).

Новият руски инфраструктурен мегапроект - за около 30 милиарда долара

Новият руски инфраструктурен мегапроект - за около 30 милиарда долара

Какво предвижда строителството

Леко отрицателна или ниска положителна рентабилност имат предприятията, където делът на държавните поръчки е доста висок. Например, при производството на превозни средства - включително за жп превози, самолетостроене, корабостроене и производство на военни бойни машини. Не са по-добре и предприятията разчитащи основно на държавни поръчки за производство на: компютри, електронни и оптични продукти, както и готови метални изделия.

Експертите обясняват загубите при дървообработването със затварянето на западните експортни пазари, а "завиването на Изток" изисква високи разходи.

А при производството на "други превозни средства" (извън автомобилостроенето), увеличението на разходите е свързано с необходимостта от адаптиране към ограничаването на вноса на основни компоненти, особено при авиационната индустрия и жп превозите.

Нерентабилността при производството на електроника се обяснява с редица причини, включително поскъпването на вносните компоненти.

Щетите, които Пригожин нанесе на руската икономика

Щетите, които Пригожин нанесе на руската икономика

Отражението на "метежа" на частната армия "Вагнер"

В същото време, рентабилността при добива и производството на суровини се оказва положителна и дори нараства в някои сектори (електроенергетика и въгледобив). Независимо от това, тези предприятия като цяло не достигат предишните си високи нива на рентабилност. Металургията загуби най-много от темпа си на растеж спрямо високите си нива (26 процентни пункта), но остана на ниво от 12%.

Според Министерството на промишлеността и търговията на Русия, основният проблем на руската индустрия е недостига на (квалифицирани) кадри.

Колко всъщност ще бъде бюджетният дефицит на Русия за 2023 година

Колко всъщност ще бъде бюджетният дефицит на Русия за 2023 година

Очертава се превишение на планираните разходи