Продажбите на дребно в еврозоната са паднали за пръв път от 10 месеца насам, за което основна вина има намаляването на потребителските разходи в Германия. Към първото се добавят данните, че икономическият ръст в еврозоната се забавя. Заключението е направено от агенция Bloomberg въз основа допитване до мениджъри по продажбите.

Индексът измерва продажбите на дребно в еврозоната от 13 държави. За януари той е паднал до сензационно ниско ниво от 47.9 пункта, което е най-ниското му значение от февруари 2005. През декември стойността на индекса е била 52.1 пункта.

Изследването включва над 1,000 изпълнителни мениджъри по търговията на дребно. Според методиката на Bloomberg LP, осъществена от NTC Economics, стойности под 50 означават свиване на пазара.

Всъщност нещата са доста логични. Повишаването на ДДС в Германия води до по-ниско потребление във ФРГ, най-силната икономика на Европа. Икономическият ръст на ФРГ съответно се забавя с най-бърз темп от шест години насам. Услугите и производството в Европа загубиха импулса си през декември и този месец бизнес доверието в Германия и Италия падна.

Икономист от Dresdner Kleinwort посочва, че ефектът от повишаването на ДДС няма да трае само месец. Но ако няма сериозни проблеми на пазара на труда, има добър шанс ръстът да се възобнови от второто тримесечие нататък.

Икономическия ръст в еврозоната най-вероятно през тази година ще падне на 2.2% от 2.7% през миналата година.

Продажбите на дребно в Германия са с най-голям спад за две години и половина, слизайки от 55.2 през декември на 43.9 през януари. Във Франция продажбите се забавят за трети пореден месец, а в Италия нарастват слабо.

И според NTC, спадът в индикатора за евро-региона се дължи най-вече на спада на продажбите в Германия.

Едновременно със спада в продажбите, се наблюдава по-нататъшно повишение на цените в еврозоната, макар и с по-слабо темпо отколкото през декември. За успокоението вероятно е помогнало обещанието от ЕЦБ, че ставката по основната лихва през март ще бъде отново увеличена.

За индикатора за продажбите на дребно на Bloomberg, NTC е изготвил представителен панел от компании във Франция, Германия и Италия, които по стойност съответстват на 80% от продажбите в еврозоната - както големи вериги, така и малки магазини.