От гигантът в производството на бързооборотни стоки Procter & Gamble предупредиха, че епидемията от коронавирус в Китай нанася сериозен удар върху доставките на продукти, предаде CIPS. По време на конференция, организирана от Consumer Analyst Group в Ню Йорк финансовият директор на компанията Джон Молер е посочил, че тя работи с почти 400 доставчици от втората по размер икономика в света, от които закупува 9 хил. продукта.
"Всяка една от тези компании е изправена пред собствени предизвикателства за възобновяване на дейностите си", каза Молер. В резултат от това епидемията е нанесла удар върху 17,6 хил. продукта от портфолиото на производителя на Blend-a-Med, Pantene, Ariel, Always, Duracel и други.
Най-силно засегнато е производството на смартфони и автомобили, показаха резултатите от скорошен доклад на TrendForce. Очаква се през първото тримесечие износът на умни часовници от Китай да спадне с 16% до 12,1 млн. броя, на лаптопи с 12,3% до 30,7 млн. броя и на смартфони с 10,4% до 275 млн. броя. Продажбите на автомобили са се понижили с 8,1% до 19,3 млн. броя.
"Въпреки че автомобилните производители могат да компенсират за недостига на материали чрез заводите си извън Китай, процесът на увеличаване на производствения капацитет и доставка на продуктите до страната все пак ще доведе до забавяния на цялата продукция", посочват от компанията.
Прогнозата е, че глобалният автомобилен пазар ще спадне с 14% на годишна база през първото тримесечие на 2020 г. Ако тя се окаже правилна, това ще е най-голямото му понижение през последните години.
Сред засегнатите стоки може да се окаже и чесънът, тъй като Китай държи 80% от износа му на глобално равнище. Неговата доставна цена в САЩ вече нарасна с 26% на тримесечна основа.
Освен това търсенето на мед в Китай, което преди разразяването на епидемията формираше 50% от глобалния пазар, се очаква да се понижи с 500 хил. тона тази година, което вече се отрази на цените - между декември и януари техният спад е от 9,6%. Търсенето на петрол от страна на Китай също изгуби 20% от стойността си преди епидемията.
"Милиони хора са засегнати от спирането на пътуванията в провинция Хубей, епицентърът на епидемията", пише в свой анализ консултантската компания Mintec. "Това е причината за свръхпредлагането на керосин и дизел на глобалните пазари, при това в момент, в който предлагането на петролни продукти и без това е твърде високо."
В самия Китай цената на свинското се изстреля със 167% към началото на февруари на годишна основа, а тази на пилешкото също нарасна, тъй като корабите, превозващи месо от САЩ към страната биват отклонявани към пристанища в Хонконг, Южна Корея, Тайван и Виетнам.
Очакванията са, че епидемията от коронавирус ще окаже значително по-сериозно отражение върху глобалната икономика от тази от SARS, която се разрази в началото на миналото десетилетие. Не е изненадващо, че в условията на тази несигурност потребителите се насочват към златото, чиято цена нарасна с над 7% за последните два месеца.