Глобалният недостиг на полупроводници, ограничи доставките на други компоненти, принуди автомобилните производители да използват оскъдните наличности за най-скъпите си модели. Резултатът от това може да се види в печалбите.

През 2021 г. 16-те най-големи автомобилни производители в света са увеличили печалбите си със 168% на годишна база от 50 милиарда евро до рекордните 134 милиарда евро, въпреки че продажбите са се увеличили само с 1,2% в сравнение лошите нива за 2020 г., пише Politico, позовавайки се на анализ на EY.

И през тази година тенденцията се засилва - производителите на автомобили увеличиха печалбите с 19% през първото тримесечие, което бележи рекорд за периода, докато общите продажби спаднаха с 11%, според EY.

"В момента предимство имат премиум моделите", коментира Матиас Хек, автомобилен анализатор в Moody's.

Стратегията е доста логична - защо да се хабят ценни компоненти, за евтини автомобили, които била донесли посредствена печалба, вместо да се използват за луксозен модел от висок клас? Това, от друга страна, създава притеснения за климата: тежките модели като SUV замърсяват повече от по-малките автомобили.

Има и опасения, че производителите на автомобили предпочитат луксозните електрически превозни средства, а не по-евтини EV, които също имат по-нисък въглероден отпечатък.

Според данните Volkswagen увеличи със 75% печалбата си през 2021 г. - тя стугна до над 15 милиарда евро, докато продажбите паднаха с 600 000 единици. Автомобилният производител даде приоритет на производство на своите премиум превозни средства - Porsche и Audi, като пренебрегва по-евтините марки Skoda и Seat.

Porsche увеличи продажбите с цели 10 % на годишна база през 2021 г., като продаде повече от 300 000 автомобила за първи път в историята си и беше най-печелившото звени във VW Group, генерирайки печалба от 5 милиарда евро.н На този фон продажбите на марката Seat през 2021 г. паднаха с 2% до около 390 000 бройки, докато производството на Skoda спадна с почти 15% до около 800 000 бройки.

Renault използва същата стратегия. След загуба от около 8 милиарда евро през 2020 г., главният изпълнителен директор Лука де Мео обяви стратегия, наречена "Renaulution" в началото на 2021 г., което означава "преместване от обеми към стойност". В резултат на това автомобилният производител увеличи печалбите си за 2021 г. до около 9 милиарда евро, въпреки спад в продажбите с 4,5%.

Междувременно европейската автомобилна индустрия иска да намали зависимостта си от чипове от Азия и няколко производители обявиха планове за изграждане на собствени фабрики за чипове. Ще отнеме години, преди те да започнат да работят обаче.

Според Moody's, премиум сегментът ще нараства с около 1% по-бързо на година. Въпреки растящите цени на автомобилния пазар, търсенето остава и поръчките на производителите вървят с пълни обороти.

Стратегията за производство на повече луксозни коли обаче представлява риск за околната среда, предупреди Марион Тиман, експерт в Грийнпийс. "Производителите на автомобили, които искат да продават повече луксозни превозни средства в разгара на климатична криза, оскъдните ресурси и прекомерните планетарни граници са част от проблема, а не решението", каза тя.

Стратегията забавя преминаването от автомобили с вътрешно горене към електрически превозни средства. Приблизително 800-килограмовата батерия, използвана в луксозния електрически SUV e-tron на Audi, може да захранва до три малки електрически автомобила, според Тиман.