Xiaomi - един от най-големите производители на смартфони и други електронни устройства, започна мащабни съкращения, съобщават световните агенции. Плановете на компанията са да се раздели с до 10% от персонала си. Според анализатори Xiaomi е жертва както на задълбочаваща се криза на заетостта в Китай, така и на глобалната стагнация на технологичните компании след пандемията.
Официално съкращенията се наричат "рутинна оптимизация на персонала и рационализиране на организационната структура". Според китайски медии ще бъдат засегнати хиляди служители, ангажирани със смартфоните и интернет услугите на Xiaomi.
През първите 9 месеца на годината компанията вече се е разделила с 1900 души.
Гигант в много сфери
Базираната в Пекин Xiaomi се изстреля до върха при производителите на смартфони през последните години, като само през 2021 г. е доставила над 190 млн. устройства - с цели 45 млн. повече в сравнение с предходната година, показват данни на Statista.
Началото през 2010 г. е скромно. Първо се появява интерфейсът за Android MIUI, а след това - и устройствата от серията Mi, които го използват. Xiaomi се развива като регионален играч до 2015-2016 г., когато моделите ѝ започват да се предлагат по-мащабно в Европа. Първоначално компанията залага само на съотношение цена-качество, но през последните години навлезе и в премиум сегмента с Ultra версиите на своите флагмани, които вече използват и технология на германската фотографска компания Leica.
Същевременно, Xiaomi има обширна гама от роботизирани прахосмукачки, смарт телевизори и ред други уреди както под собствения си бранд, така и чрез съвместни проекти с други производители, които интегрират продуктите си в богатата екосистема.
Към 30 септември за компанията работят 35 314 души, от които над 32 600 са в Китай, а повечето от останалите са в Индия и Индонезия.
По-голямата картина
Краят на строгите противоепидемични мерки удари по всички технологични компании, които направи милиарди заради потребностите на потребителите по време на локдауните. В случая на Xiaomi през ноември разбрахме, че продажбите на смартфони са паднали с 11% - а от тях идват 60% от приходите.
Последното не е твърде изненадващо, защото продължаващите проблеми с доставката на чипове и инфлацията принудиха всички на смартфон пазара да повишават цените на флагманските си модели и да правят сериозни компромиси с по-достъпните си устройства (например по-лоши камери и не толкова способни процеси в сравнение с миналогодишните предложения). Така много потребители просто предпочетоха да не сменят телефона си през 2022 г. - особено с оглед икономическата ситуация.
А тази ситуация не изглежда добре и в родния за Xiaomi Китай. След близо 3 години драконовски ограничения, производството и потреблението в комунистическата страна са сериозно разстроени, като най-тежко пострадаха малките бизнеси.
През ноември 5,7% от жителите на градовете са безработни, което е най-високото равнище от 6 месеца насам, става ясно от официалните правителствени данни.
Още по-обезпокоително е, че младежката безработица остава висока - 17,1% при рекорд през юли от 19,9%. Догодина 11,6 млн. младежи ще завършат образованието си и тепърва ще трябва да си намерят работа.
Пекин сериозно се намеси в работата на интернет гигантите и така за първи път от години компании като Alibaba и Tencent се оказаха с намалени приходи. Това стана и причина за освобождаването на хиляди служители.
По-рано през годината в страната избухнаха протести на вложители в банки, които нямат достъп до спестяванията си, а също и на граждани, които отказват да плащат ипотеката за недовършени жилищни проекти. В началото на декември правителството беше принудено да се откаже от противоепидемичните мерки заради масови улични протести на притеснени за работата си хора.