Чистата печалба на бензиностанциите от литър гориво варират между 0,001 лева при бензина и 0,004 лева при дизела, сочи разбивка на цените, актуална преди две седмици, представена от председателят на Българската петролна и газова асоциация и генерален директор на "Лукойл България" по време на дискусия с журналисти.
"Българският пазар е сред най-конкурентните в Европа", заяви още той. И призова и другите бензиностанции, които предлагат горива "по 1,80 лева" също да предоставят подобна разбивка на разходите си. По думите му, разликата няма как да дойде от друго място, освен от неплащане на налози.
В рамките на следващите дни се очаква ново намаление на горивата по бензиностанциите, предсказа председателят на Българската петролна и газова асоциация и генерален директор на "Лукойл България".
В рамките на дискусия за пазара на горива в България, той посочи, че последните цени на петрола и поевтиняването му все още не са отразени по бензиностанциите. За последната седмица цената на бенчмарка брент се срина с нови 4,30 процента, а за последния месец с 22,17 процента.
Премахването на биокомпонентата може да намали цените с още до 5-6 стотинки, но включването им е регламентирано от Европейския съюз.
Минимално поевтиняване може да дойде и от модернизация на рафинерията на "Лукойл" в Бургас, но по думите на Златев тя би струвала около 1 милиарда лева - инвестиция, която към момента компанията няма намерение да прави.
Друг вариант е съкращаването на персонал в рафинерията - по думите на шефа на "Лукойл" там работят около 3 000 души, докато в подобно съоръжение в Холандия броят на служителите е 250. Постепенно, броят на работещите в българската рафинерия ще намаляват естествено с пенсионирането на тези, достигнали определената от закона възраст.
Защо дизелът е по-скъп от бензина?
По думите на Златев, причината дизеловото гориво да се продава по-скъпо на дребно - въпреки по-ниския акциз - е големият брой на дизелови автомобили и в България, и в Европа, което обяснява по-голямо търсене.
По данни на КАТ към 2016 г. бензиновите автомобили са с 500 000 повече от дизеловите, а последните данни сочат, че разликата е намаляла 10 пъти. Реално, от 2,783 млн. автомобила в движение, 1,216 млн. са дизелови, а броят им се увеличава.
"Това е типично за целия ЕС. Разликата в облагането на бензина и дизела в Европа е уникална за света и е причината защо само тук сега се обмисля тяхното забраняване", посочи още Златев. В България са валидни минималните ставки 710 лв. за бензина и 646 лв. за дизела. В някои държави от Европа обаче тази разлика достига до 44 процента.
В същото време от 2011 г. до 2017 г. потреблението на бензин се е покачило с 2 процента, докато това на дизел е подскочило с 41 процента.
Конкурентен ли е пазарът?
От 2011 до 2017 г. вносът на горива е нараснал общо със 70 процента, което, по думите на Златев, е доказателство, че българският пазар е конкурентен и никой не пречи на вноса, каквито твърдения често излизат в публичното пространство.
Вносът на бензин се е увеличил с 25% за посочения период до 296 хил. тона, на дизел до 838 хил. тона, или 87 процента ръст, а на LPG - с 84% до 227 хил. тона.
Според изнесените данни в България има 121 данъчни склада, от които четири са на "Лукойл". Става въпрос за индустриална зона, представляваща целия нефтокомбинат и всички производствени инсталации и резервоари, както и пристанищният терминал "Росенец".
Продуктопроводът на "Лукойл" от Бургас до ПСБ Илиянци с прилежащите му бази също е данъчен склад по смисъла на закона. Останалите два са доста по-малки и са в Русе и в с. Аспарухово, Варненско.
Реално, от тях се използват около 1/3, заяви Светослав Бенчев, юрист на асоциацията.
Цените у нас и в Европа
Последните данни на Европейската комисия от 26 ноември т.г. сочат, че в България бензинът без данъци и такси е сред най-ниските в Европа при €518,88 за 1 000 литра. Най-ниската цена е в Холандия - €502,04 за 1 000 литра, тоест разликата е около три български стотинки за литър.
При дизелът цената е €634,69 у нас, а най-ниската цена е във Франция - €603,28. Най-високите цени са в Швеция (€791), Финландия (€755) и Гърция (€727).
ridvan-r
на 20.04.2019 в 12:38:37 #9Те ни взеха за балъци с тез сметки. Една фирма ако няма марж от поне 30% без ДДС , то трябва да хлопне кепенци. Вие си направете сметката колко печелят от литър.
van-persi
на 05.12.2018 в 21:19:24 #8Не меом разбера само кратуну защо ,като на Лука на маслото цената е 2,28 , а аз зареждам с карта на една друга нафтаджийница за 2,06, Я ми кажи бре кратун олигофренски и защо на Марешки му е поне с 10% под твоята цена. Ами истината е една НЕ МИНАВА ПРЕЗ ТОВЯ т.н. МИТНИЧЕСКИ СКЛАД.
Dаn
на 03.12.2018 в 13:36:04 #7Всеки с над две мозъчни гънки знае,че Валентин Златев и Боко Тиквата печелят по 0,20 лв от всеки литър гориво!
M6
на 02.12.2018 в 13:35:22 #6А колко печелиш ти на 1 л , мутро нагла! Поне 40 ст
58eng
на 01.12.2018 в 22:15:26 #5Национализация за Нефтохим!
Kpace
на 01.12.2018 в 09:58:02 #4Чета и рева. Бедни, бедни, бензинджии. От сега нататък като зареждам, ще оставям бакшиш на тези хорица.
Thomаs Linke
на 30.11.2018 в 22:51:28 #3От посочената сметка става ясно че от 100 литра бенз горките печелят около 10 стотинки Направо съвестно да ти стане на бензиностанцията като кажеш "само един резервоар, моля"
Арахангел Михаил
на 30.11.2018 в 18:53:17 #2Минимално поевтиняване може да дойде и от модернизация на рафинерията на "Лукойл" в Бургас, но по думите на Златев тя би струвала около 1 милиарда лева - инвестиция, която към момента компанията няма намерение да прави. ================================================ Некадърните рашки 25 години не забиха един пирон в нашия завод и само крадоха печалбата, а сега виждате ли, много пари трябвало да се вложат за модернизация. И се оказва, че собствениците на Нефтохим-а са на толкова ниско техническо равнище, че успяват да преработят едва 60-тина процента от петрола, останалото изхвърлят. В напредналите страни се преработва над 90 % от суровината Друг вариант е съкращаването на персонал в рафинерията - по думите на шефа на "Лукойл" там работят около 3 000 души, докато в подобно съоръжение в Холандия броят на служителите е 250. ======================================================= Индиректно заплашват държавата България с масови безредици и протести, като не се усещат да покажат пълната си техническа изостаналост с броя на персонала.
yulian-milev
на 30.11.2018 в 16:27:58 #192% от горивата в БГ минават през него, а ми обяснява глупости. Защо не каже КОЛКО ПЪТИ Е ЗАНИЖЕНО КАЧЕСТВОТО на горивата в БГ, които, пак напомням че 92% са от неговата рафинерия. Да каже на какво основание вдигаха цените, след като на борсата цените падат с бързи темпове. И най-вече, колко и под формата на какво си плаща "данъка спокойствие" на на тиквун!?