За дребните предприемачи лавандулата се оказва идеална алтернатива на градския бизнес, затова все повече млади хора се насочват към това производство.

Например, вече трета година Добруджа е на второ място след Казанлъшката долина по производство на лавандула. Така житницата на страната е на път да се прослави с нова емблема в областта на земеделието, пише Farmer.bg.

Зад гърба на фермерите са като че ли вече трудностите с реализацията и все повече от тях се насочват към тази култура. Още повече, че като етерично-маслено растение лавандулата намира широко приложение в медицината и козметиката и търсенето й расте не само зад граница, но и в пределите на България.

Семейството на Тихомир Георгиев от Добрич, който със съпругата си от четири години отглежда лавандула в близост до града е пример в това отношене. Насажденията им са върху 30 декара и на този етап са достатъчни за семейния бизнес.

„Преди три години пазарите не бяха отворени, затова при добра реколта цените падаха", припомня фермерът. От две години обаче търговците постепенно се ориентирали към нови дестинации и днес Тихомир реализира лавандуловото си масло основно във Франция и САЩ.

Търсенето расте и освен в Европа родната продукция вече се търси и в Индия, където с изненада са научили, че България изобщо се отглежда лавандула.

Но дори за българите е новина, че страната ни се нарежда на първо място в производството на ланадула в света.

Цената на лавандуловото масло вече втора година се движи между 120 и 140 лева за килограм. Самият цвят се изкупува по един лев за килограм, така че стопаните успяват да покрият разходите си. Големият плюс тази година е, че като качество продукцията е изключително висока и се постига добра масленост, посочи още фермерът.

С новия програмен период на ЕС се очаква и допълнително европейско финансиране, което е от изключителна важност, защото чрез него стопаните биха могли да инвестират в модернизация.