Австралийски изследователи твърдят, че са разработили батерия, която може да поддържа смартфон зареден в продължение на пет дни или да захрани електрическа кола за 1000 км, пише CNN. Ако технологията стане широко използвана, тя би представлявала значителен пробив в търсенето на по-зелена и по-ефективна енергия.
Екипът от Monash University в Мелбърн казва, че създадената от него литиево-сярна батерия е "най-ефективната в света" и може да работи четири пъти по-добре от стандартните. Изследователите твърдят, че са "на ръба" да комерсиализират иновацията, като обявиха и ползите от нея за борбата с изменението на климата.
Повечето батерии са литиево-йонни, но литиево-серните алтернативи отдавна привличат индустрията поради по-високата си енергийна плътност и способността да захранват по-дълго време. Те обаче имат по-кратък живот и ще трябва да бъдат подменяни по-често. Използват се в някои самолети и автомобили, но предишните опити за масово производство и постепенното премахване на литиево-йонните се провалиха, защото електродът се разпада и батерията умира бързо.
Според експертите от The Faraday Institution, широкото използване на новия тип батерии е изправено пред "големи препятствия", произтичащи от "изолиращата природа на сярата" и разграждането на металния литиев анод.
Австралийският екип, чието проучване беше публикувано в списание Science Advances, пренастройва структурата на серните катоди, така че да могат да издържат на по-големи натоварвания, без да бележат спад в цялостните показатели.
Тяхната работа "ще революционизира австралийския пазар на превозни средства и ще предостави на всички австралийци по-чист и по-надежден енергиен пазар", каза водещият изследовател професор Майнак Мажумдер в съобщение до пресата. Групата, чиято работа получи финансиране от австралийското правителство, е патентовала новата батерия и по-нататъшното тестване е планирано за по-късно тази година.
"Този подход не само благоприятства показателите за висока производителност и дълъг живот на цикъла, но е и прост и изключително евтин за производство, защото използва процеси, които се базират на водна основа и може да доведе до значително намаляване на опасните за околната среда отпадъци", казва Матю Хил, който е част от екипа. Съществуват обаче някои предизвикателства и ограничения, свързани с технологията, но изследователите ще продължат да тестват прототипите.