Потребителите на Facebook, които са над 65 години и хората с консервативни възгледи са по-склонни да споделят фалшиви новини, отколкото по-младите или по-либералните потребители, според проучване на изследователи от университетите в Ню Йорк и Принстън.
Изследването, публикувано в Science Advances, се назира на анализ на постовете във Facebook на близо 1200 души и сравняване на публикуваното с уебсайтове, за които е известно, че споделят невярна информация, пише AFP.
Потребителите над 65 години споделят почти 7 пъти повече статии от фалшиви източници, от тези между 18 и 29 години и мад 2 пъти повече фалшиви новини от следващата най-възрастна възрастова група от 45 до 65 години.
"Когато се стигне до възрастовата констатация, много хора казват: "О, да, това е очевидно", коментира Андрю Гес, политолог от Университета в Принстън и съавтор на доклада.
По-старите потребители споделят повече фалшиви новини от по-младите, независимо от образованието, пола, расата, дохода или броя на споделените връзки. Всъщност възрастта предсказва поведението им по-добре от всяка друга характеристика, включително партийната принадлежност.
"Никоя друга демографска характеристика изглежда няма последователен ефект върху споделянето на фалшиви новини", посочват авторите.
"Възможно е цяла група американци, които сега са на 60 години и повече, да няма нивото на дигитална медийна грамотност, необходимо за сигурното определяне на надеждността на новините, които се срещат онлайн", предполагат учените.
Авторите отбелязват, че въздействието на остаряването върху паметта може да има ефект. "По този профил паметта се влошава с възрастта по начин, който особено подкопава съпротивата срещу "илюзиите на истината", пишат те.
Според проучването републиканците споделят повече фалшиви новини от демократите, и идеологически, консерваторите споделят най-много фалшиви новини. 18% от републиканците споделят връзки към фалшиви новинарски сайтове, в сравнение с по-малко от 4% от демократите, пише The Verge.
Но това може да се дължи на факта, че повечето фалшиви статии, произведени по време на президентската кампания през 2016 г., са в полза на американския президент Доналд Тръмп.
"Ако позицията на фалшивите новини беше про-Клинтън вместо про-Тръмп, възможно е повече либерали отколкото консерватори да споделят това съдържание", пишат авторите във Washington Post.