До две години България може да има работещо електронно правителство, ако видим от кабинета необходимата политическа воля за това. Прогнозата е на председателя на Българската стопанск акамара (БСК) Божидар Данев, изказана при представянето на програмата "Ролата на Е-правителството за ускоряване на икономическия растеж".
Внедряването на електронното правителство е инструментът, който може да осигури прозрачност и ефективност на публичните разходи, както и на евросредствата, рязко ще подобри бизнес средата и доверието на инвеститорите. Това ще улесни достъпът на гражданите до общинската и централната администрация.
В допълнение само 6% от населението в страната може да използва подаваните от администрацията услуги на базата на интернет, допълни Данев. За сравнение той посочи, че този процент е по-висок дори в съседна Македония, където е 7%.
От камарата припомниха, че сме на последно място в ЕС по ефективност на публичните разходи. Като пример че бе посочено, че межди 20% и 30% от капиталовите разходи, които възлизат на над 14 млрд. лв., се топят заради лошо управление. Това означава, че ако въведем електронното правителство и то допринесе тези загуби да намалеят с 10%, ще се осигурят 1.4 млрд. лв. годишно, които сега потъват.
Допълнително бизнесът в България губи всяка година около 105 млн. лв. заради задължителните 36 плетежни нареждания, които всеки месец се подоават в Националната агенция по приходите. Това е нещо, което може да бъде избегнато, ако тази услуга бъде електронизирана.
П осъщия начин да бъде и издаването на различните разрешителни и лицензи, като от БСК изразиха готовност, че могат да предоставят такъв програмен продукт безплатно на централната и местната власт. Председателвт на камарата припомни, че по закон тези режими са около 380, а в действителност се налагат 1080 от администрацията.
От БСК настояват да бъдат обвързано в една система информационните масили на НАП, НОИ, НСИ, Агенция митници, Агенцията за вписване и др. Транспортната система също може да бъде оптимизирана чрез въвежането на електронни винетки, единна база данни на КАТ за цялата страна и др.
От изключителна важност е да се въведе възможността за електронно кандидатстване по обществени поръчки и проекти с европейско финансиране. В това число плучаване на документацията, подаването на офертите, оценяването, подписването на договорите, плащанията, контрола по изпълнението и отчитането и др.
Ичисления на бизнеса показват, че въвеждането на електронното правителство ще струва няколко стотици милиони лева, но то ще спомогне за по-ефективна администрация, която в момента е неефективна. Като възможни източници на средствата Данев посочи различните европейски програми, като подчерта, че те в момента не се усовяват. Само по оперативна програма "Административен капацитет" около 400 млн. евро са предназначени за качествено административно обслужване на гражданите, в това число и електронното управление.
Възможно е новите документи за самоличност освен биометрични данни да съдържат електроннен подпис на притежателя им, здравен и осигурителен статус, дори и свителството за управление на МПС, което сега е отделно. Така може да бъдат провеждани и ефективни електронни разплащания, избори и много други услуги, аргуменираха се от БСК.
Според камарата сферите на приложимост на електронното правителство може да се разшири, като се включи още регистъра на регулаторните режими, кадастъра и имотния регистър.
За да бъдсе реализиран по-бързо проекта за е-прамителство, от камарата настояват незабавно да стартира работа новосъздаденият Междуведомствен съвет за електронното правителство към МТИТС. В работата на съвета по определяне заданието на Националния портал на електронното правителство за предоставяне на електронни административни услуги за гражданите и бизнеса, регламентирани в Закона за електронно управление, да бъдат включени представители на бизнеса и неправителствените организации. Данев заяви, че последното се налага тъй, като голяма част то бизнеса няма доверие на администрацията.