С разрастването на популярността на смартфоните в цял свят пазарът на лаптопи се свива все повече.
Още миналата година телефоните задминаха лаптопите като най-популярното средство за влизане в интернет.
Според статистическия портал Statista.com доставките на лаптопи по цял свят ще останат стабилни до 2017 г., варирайки от 180,9 млн. броя през 2010 г. до 209 млн. броя през 2017 г. респективно. Проучване, проведено от Credit Suisse, показва, че общите приходи, генерирани от продажби на преносими компютри, бележат спад след пиковия за бранша период през 2010 година.
Източник: Statista.com
Интересното обаче е, че спадът на преносимите компютри е бил прозрян още в края на 1985 година – около 10 години след създаването на първия лаптоп.
В статията си „Изпълнителният компютър” от 8 декември 1985 г. Ерик Сандбърг-Даймънт от New York Times разсъждава върху бъдещето на революционния за тогавашните времена преносим компютър и за причините, поради които то не изглежда розово. Не става дума за предвиждането на още по-сензационни видове устройства като смартфоните и таблетите например, но авторът прави няколко сполучливи заключения, които могат да бъдат счетени за валидни и днес.
„Какво се случи с лаптопите? Преди две години на полета ми до Лас Вегас за Comdex – годишното търговско изложение за микрокомпютри, всеки втори или трети пътник вадеше преносим компютър, уж за да работи, но доста по-вероятно за да демонстрира способността си да е в крак с най-новата мода. Миналата година можеха да се видят само няколко от тези компютри на масачките в самолетите. Тази година всеки един от тях бе заменен от традиционните питиета, предлагани при полет”, пише Сандбърг-Даймънт.
„В такъв случай беше ли мечтата за лаптоп една илюзия? Или проблемът беше просто в това, че правилната комбинация от функции за толкова леки компютри все още не се бе материализирала? Отговорът вероятно е комбинация и от двете мнения. В по-голямата си част преносимият компютър е машина-мечта за малцина”, изказва тогава предположението си авторът.
Според него ограниченията на лаптопите идват от това какво хората всъщност правят с компютрите, за разлика от това, което специалистите по маркетинг очакват да правят. „Като цяло хората не искат да влачат компютър със себе си на плажа или във влака, за да убиват времето, което иначе биха прекарали в четене на спортните или бизнес страниците на някой вестник. Някак си индустрията с микрокомпютри предположи, че всеки би се радвал да има присадена клавиатура като продължение на пръстите си. Това просто не е така”, пише още Ерик Сандбърг-Даймънт. Тогава журналистът едва ли е могъл и да си представи колко различно ще е бъдещето на технологиите с появата на дори по-малки от лаптопа устройства, които днес можем да носим в джоба си и използваме точно като естествено продължение на ръцете си.
„Поддръжниците на преносимите компютри твърдят, че препъникамъкът е цената. В момента лаптоп струва значително повече от еквивалентна десктоп версия”, добавя Сандбърг-Даймънт.
Авторът дава за пример лаптопа Gridcase, произвеждан от Grid Systems Corporation), който работи на батерия и има дисплей с йонизиран газ (плазма). Тогава той е струвал 4350 долара, а с препоръчван договор за поддръжка и необходим софтуер би вдигнал цената до 6000-7000 долара.
„Има много хора, които биха искали да могат да работят на компютър вкъщи. Но биха ли желали наистина да го носят от офиса до дома? Би било много по-лесно да занесете вкъщи няколко дискети в кожено куфарче. За по-голямата част от потребителите втори компютър за домашния офис е обикновено нескъп клонинг на този на работното място. Подобна алтернатива не само е по-удобна, но е и по-рентабилна”, посочва журналистът.
Той смята още, че истинското слабо място на лаптопите тогава е бил софтуерът. „Ако машините бяха твърде скъпи, с оглед на ограничения си дисплей, все пак щяха да се продават, ако предлагаха ненадмината функция. За тази цел обаче има нужда от специален софтуер”, пише Ерик Сандбърг-Даймънт.
Авторът тогава изразява мнение, че истинското бъдеще на лаптопите ще остане в специализираните пазарни ниши. „Без значение колко евини станат машините и без значение колко се усъвършенства техният софтуер, пак не мога да си представя средният потребител да помъкне лаптоп със себе си, когато отива на лов за риба”, заключава журналистът в средата на 80-те години на миналия век.