Някои от най-популярните приложения в света вероятно се използват неправомерно от недобросъвестни представители на рекламната индустрия за масово събиране на чувствителни локационни данни. Масивите след това са препродавани, включително - на правоохранителните органи в САЩ, става ясно от разследване на Wired и 404 Media.
Хакнати файлове от компанията за локационни данни Gravy Analytics разкриват хиляди засегнати приложения, включително игри като Candy Crush, приложения за запознанства като Tinder и Grindr, програми за проследяване на бременност и религиозни платформи за молитва - както за Android, така и за iOS.
Тъй като голяма част от събирането се извършва чрез рекламната екосистема, а не чрез код, разработен от самите създатели на приложенията, това събиране на данни вероятно се случва без знанието на потребителите или дори на разработчиците.
Най-общо казано, компаниите зад приложенията в смартфона ви получават пари, за да "закачат" към тях различни платформи, в които рекламодатели "наддават" в реално време за място. Понякога обаче кодът, дошъл от тях, извлича чувствителна информация за устройството и неговото местоположение. Събирана в голям обем, тази информация може да бъде де-анонимизирана.
В хакнатите данни на Gravy има десетки милиони координати на мобилни телефони на устройства в САЩ, Русия и Европа. Списъкът включва популярни приложения като:
- Tinder,
- Grindr,
- Candy Crush,
- Temple Run,
- Subway Surfers,
- Harry Potter: Puzzles & Spells,
- Moovit,
- My Period Calendar & Tracker,
- MyFitnessPal,
- Tumblr,
- Yahoo Mail,
- Microsoft 365,
- Flightradar24.
Все приложения с милиони потребители. Списъкът също така съдържа множество религиозни приложения, различни приложения за проследяване на бременността и много VPN приложения. Ако използвате някое от тези, вероятно не желаете някой някъде да знае кой сте и къде се намирате.
Gravy е компания, която захранва голяма част от индустрията за локационни данни. Тя събира данни за местоположението на мобилни телефони от различни източници и след това ги продава на търговски компании или чрез своето дъщерно дружество Venntel на американски правителствени агенции.
Клиентите на Venntel включват Имиграционната и митническа служба, Митническата и гранична охрана, IRS, ФБР и Администрацията за борба с наркотиците.
През декември Федералната търговска комисия забрани на друга компания за локационни данни, Mobilewalla, да събира потребителски данни от онлайн рекламни търгове за цели, различни от участие в тези търгове.
FTC също така нареди на Venntel и Gravy да изтрият историческите локационни данни и забрани продажбата на данни, свързани с чувствителни зони като здравни клиники и места за поклонение, освен при "ограничени обстоятелства", свързани с националната сигурност или правоприлагането.