От доста време вече бизнесът у нас говори за все по-задълбочаващия се проблем с липсата на квалифицирана работна ръка. Тази тенденция не е характерна само за България, а и за много други държави от Европа. Но можем да кажем, че в нашата страна тя взе "първа жертва".
Става въпрос за белгийската Malmar, която е производител на части за автобуси, камиони и строителна техника и доставчик за компании, като Volvo и Renault.
През 2016 година от ръководството й потвърдиха, че ще инвестират в база в Пловдив, но две години по-късно, по данни на "Капитал", от дружеството са решили да се изтеглят от българския пазар. Като причина за решението си от Malmar посочват недостигът на качествена работна ръка.
В ретроспекция от базираната в Гент компания обявиха намеренията си да "копират" добрия си опит от своята производствена база в Латвия и по нейно подобие да отворят нов завод у нас.
В балтийската държава те влизат през 2006 година с едва шестима служители, а десетилетие по-късно вече имат персонал от над 150 души, като 95% от произвежданата там продукция е напълно готова.
От официалното съобщение за инвестицията у нас от 2016 година се казва, че заради бързия растеж на бизнеса и привличането на нови клиенти от ръководството са взели решение да отворят нова база и за нея са избрали Пловдив.
Според плановете заводът в българския град трябваше да заработи през третото тримесечие на 2016 година. Производството там обаче така и не стартира, като сега вече е ясно, че от Malmar са се отказали напълно от идеята си за бизнес в страната.
"Плановете ни се промениха драстично. Заради много ниската производителност на българските работници решихме да спрем производството в Пловдив", посочва управителят на компанията Дорсан де Буише пред "Капитал".
У нас ще останат само шестима инженери и един служител в администрацията, които ще помагат за работата на компанията в Латвия и Белгия.
ivaylo-asenov
на 30.05.2018 в 22:39:18 #18Да си ходят в конго за работна ръка.
Legalen
на 05.03.2018 в 17:43:44 #17гинĸa въpбaĸoвa нa 26.02.2018 в 20:37:23 Чyдecнo e пpeдcтaвeнa нoвинaтa! Cтигa c тoзи нaциoнaлeн ниxилизъм!! Koлĸo paбoтници нaзнaчиxa тeзи гepoи? C ĸaĸви зaплaти иcĸaxa дa ги мoтивиpaт? Kaĸ paзбpaxa, чe нямa дoc......." ----------------------------------------------------------------------------------- Само "браво" и без коментар!
fanty
на 04.03.2018 в 19:06:57 #16Белгия е била богата държава защо е имала територии къде са живеели роби, Сега тези роби са вв Белгия, обаче като гледам вчера на летището в Завентеем охраната съставена от войници на по 60 65 години
marko-ivanov
на 04.03.2018 в 16:26:36 #15Който не му се работи за 350 лева да отива на запад.повече пари няма да има.като не ви харесва чупка от тука
ss23
на 04.03.2018 в 14:22:39 #14Това не е вярно, не липсват кадри, липсват им евтини кадри, ще рече роби. И постоянно дъвчат тази дъвка с производителността на труда - иска да плаща триста лева, но да получава работа за три хиляди
borislav-malinov
на 04.03.2018 в 00:42:10 #13Италия, Испания, Португалия иГърция при въвеждане на еврото преживяха огромни СЪТРЕСЕНИЯ. Направете си сметка най БЕДНАТА страна в ЕС как ще преживее. Един пенсионер с 300 лв. пенсия ще можели с 150 ев. да купи същото АБСУРД. ЛЪЖАТ, ЛЪЖАТ ЛЪЖАТ Българинът е спекулант по душа и цените ще станат КОСМИЧЕСКИ и връщане назат НЯМА!
n-dimitrov-dacov
на 28.02.2018 в 16:51:18 #12Работата е ясна-Който разбира у таз фабрика са не спира
kalipso-1
на 27.02.2018 в 19:52:21 #11Бях производствен служител в гореспоменатата компания в самото начало.Статията е с манипулативен характер очевидно по повод на неуспеха на Малмар.Истината е,че тя спря дейност още ноември и в пристъп на отмъстителност подменя реално случилото се.Заплатата,с които се опитваше да привлече служители действително бяха 600 лв.Съответно нямаше никакъв интерес.Малкото привлечени бяха начинаещи в тази област. Работния план надскачаше с много разполагаемия човешки ресурс.Не беше осигурена необходимата техническа обезпеченост за реализиране на задачите.Работеше се на отрицателни температури в халето през есенно-зимния сезон 2016/2017 г.Фирмата имаше твърд подход в отношенията си към персонала и при средна численост 5 човека по един биваше освобождаван всеки месец.Това са част от реалните факти. Не прави чест на една европейска компания да злослови така и да очерня работещи и страната,в която е възнамерявала да прави бизнес.За сведение средната работна заплата в Латвия като цяло-не по бранш,страната от която възнамеряваха да изнесат дейност е близо 850 евро.1700 лв.
pavlin-georgiev
на 27.02.2018 в 18:45:44 #10да така е братя,стига сме им целували *** на западняците,щом гледат на нас като роби с робски заплати.да се махат и повече кракът им да нестъпва в нашата свещенна земя
steiner
на 27.02.2018 в 13:53:10 #9У нac щe ocтaнaт caмo шecтимa инжeнepи и eдин cлyжитeл в aдминиcтpaциятa, ĸoитo щe пoмaгaт зa paбoтaтa нa ĸoмпaниятa в Лaтвия и Бeлгия. най-вероятно и тези 7 души взимат една четвърт от заплатата на инженер от Белгия и Латвия
IvoAndonov
на 27.02.2018 в 10:04:43 #8Абе смешници прости, махайте се - изобщо не сте притрябвали на никой!!! Айде стига нямало кадри за 6-700лв. не били производителни българите. А като дойдат в Белгия на белгийски надник изведнъж се променят? Аз съм твърдо против страната ни да стане аутсорс на западни компании за нископлатен и нискоквалифициран еднообразен ръчен труд. Това подбива пазара на труда като цяло, никой с нищо не се развива, става като китайците и виетнамците - най - прецаканите нации в света според мен. Бачкат по 12-14 часа всеки ден от месеца, за мизерно заплащане - произвеждат стоките на целия свят, а те самите не могат да си ги позволят. Ползват ги като роби - буквално. Не мерси.На българия и трябва висококвалифициран, с висока добавена ст-ст бизнес, а не да вързваме кабелчета и да ни казват, е за това нещо колко повече заплата?
george-biliarski
на 27.02.2018 в 03:07:40 #7Кой ще им работи за без пари?! Скоро слушах репортаж по радиото за японския завод за части в Димитровград. Там заплатите на работниците са по 600лв. Ами това е пълна подигравка! Нека да отидат в Германия да плащат по 300 евро заплата, та да видим кой ще се наеме да работи за толкова пари. В крайна сметка, това е пазар. Като не им отърва, да ходят в Бангладеш. Там може да се договарят и за под $50 заплата.
гинка върбакова
на 26.02.2018 в 20:37:23 #6Чудесно е представена новината! Стига с този национален нихилизъм!! Колко работници назначиха тези герои? С какви заплати искаха да ги мотивират? Как разбраха, че няма достатъчно кадри, като изобщо не отвориха?....все въпроси, които можеха да зададат "журналистите" преди да съобщят така негативно за Българя новината! Стига с тези ИШЛЕМАРИ - "инвеститори"! България е в Европа и то доста отдавна!
anton-yankov
на 26.02.2018 в 20:37:11 #5И ние сега,хайде да се наредим на опашката да им работим на тези за без пари,щото да не ги обидим европейците.Що един не дойде и да каже ,аз ще плащам белгийски надници ,та да видим дали няма да намери работници.
anton-yankov
на 26.02.2018 в 20:31:56 #4А може би ,просто бизнесът им е згънал щото са много тарикати ,и сега се чудят как да се оправдаят.
boyan-genov
на 26.02.2018 в 19:59:37 #3Ниска производителност, глупости! Искат да им работим за жълти стотинки.
58eng
на 26.02.2018 в 19:13:47 #2Тарикатите белгийци пробват средата,оказва се ,че не е като в Белгийско Конго! Преди да се направи производство ,изискващо производителност от квалифицирани работници ,се прави проучване дали ги има и времето за осигуряването им,както и колко ще се плаща на произвеждащите за продукт,който се продава на Запад за пари. Като искаш да плащаш трохи,ще си ги ядеш сам!
Nauchnik
на 26.02.2018 в 17:07:08 #1Прост народ - слаба държава... Не става само с камериерки... Само политиците ни са с висока квалификация...