Водещата компания в логистичния и транспортния сектор у нас Discordia планира да инвестира над 200 милиона лева в следващите три години, като очаква приходи от над 400 милиона лева за същия период. Компанията предвижда да продължи разширението на екипа си що се отнася до броя шофьори, с които разполага, но също така готви значително увеличение и на броя служители, заети с административни дейности. Това потвърди изпълнителният директор на дружеството Христо Христов на събитие в столицата.
"През изминалата година фирмите в топ 20 в нашия сектор са наели общо 477 души, като 48% от тях или 230 души са наетите в нашата компания", коментира той.
"За последните шест години нашите служители са се увеличили 6,5 пъти от 159 души до 1052 души към настоящия момент, като Discordia е на 19-то място в страната по ръст на служителите през последната година", коментира от своя страна Жан Вайтилингам, който е мениджър "Човешки ресурси" в компанията.
За следващите три години ръководството на дружеството предвижда да разшири екипа си в различните офиси у нас и в чужбина. Към момента административните служители са 180, а до 2022 година трябва да бъдат назначени още 140 души в централата в София, както и в останалите офиси във Варна, Румъния и Украйна.
"Ще търсим хора, които да се занимават с финансови дейности, управление на човешките ресурси, информационни технологии и други. Ние регулярно увеличаваме персонала си, така че търсим, както такива за логистични и спедиторски дейности, така и за административни", обясни Вайтилингам.
Липсата на работна ръка и заплатите в сектора
Христо Христов призна, че бизнесът е изправен пред затруднения в намирането на кадри и това важи за различните индустрии. "Ние работим в такава среда през последните 2-3 години", посочи той. Все пак Христов акцентира върху необходимостта секторът да предлага по-атрактивни условия за работа, за да може да привлича нови служители, както и да успее да върне в страната някои, които работят в чужбина.
По неговите думи заплатите в бранша са нараснали значително през последните няколко години. "Заплатите много зависят от това в къде работят шофьорите. При нас за тези, които извършват превози в региона, възнагражденията тръгват от 1600 - 1800 евро нетно на месец, като в това число влизат и командировъчните. За тези, които работят в по-далечните пазари, възнагражденията стигат 2500 и дори 3000 евро", посочи той и допълни, че българските компании в сектора плащат или на нивата на тези в Западна Европа, или над тях.
"Във Франция, например, брутният доход може да бъде 2500 евро, а при нас това е нетният", каза още Христов.
Външните рискове за сектора
Що се отнася до ситуацията в съседна Турция, която е основен търговски партньор за България извън Европейския съюз и важен пазар за логистичния бранш, изпълнителният директор на Discordia заяви, че на този етап не очаква особено сериозни сътресения. Той коментира, че според анализатори икономиката на южната ни съседка се възстановява по-бързо от очакваното след рекордния срив на валутата ѝ и скока в инфлацията през миналата година.
По отношение на пакета "Мобилност" Христо Христов заяви, че от индустрията са решили да "седнат" на масата за преговори и са дали мандат за това на ресорния министър Росен Желязков. Според него това е начинът част от най-неизгодните за сектора предложения да отпаднат.
"В противен случай най-тежките проблеми ще бъдат свързани с изискването част от бизнеса на компаниите да бъде преместен в други страни в Европа. Това означава нарастване на разходите за отваряне на офиси и наемането на служители там. Това ще засегне особено по-малките компании", разясни той.
Според Калин Петров, който е зам.-изпълнителен директор на Discordia, основните рискове, свързани с пакет "Мобилност", са намаляването на конкурентоспособността на българските компании и на износа в резултат на по-високите разходи.
"Негативният ефект на предложенията е свързан с намаляване на конкурентоспособността на граничните икономики, каквато е и България, и ще засегна най-вече дългите пътувания. Така цената за част от продуктите, които се произвеждат тук за износ, ще поскъпнат заради повишаването на разходите и това ще ги направи неконкурентни спрямо тези на компаниите от другите държави", смята той.