Полша смята да се възползва от бума на пътническия трафик, за да превърне своето ново летище в ключов европейски портал за Азия и ще потърси партньори в далечния Изток, които да й помогнат да финансира амбициозния проект, пише Bloomberg.
Най-голямата източноевропейска икономика в Европейския съюз планира до 2027 г. да вложи 35 млрд. злоти (9.4 млрд. долара) в изграждането на 45-милионно пътническо летище с влак и да изгради магистрали и железопътни линии в рамките на първата фаза от проекта.
Това ще бъде "най-голямото начинание в съвременната история на Полша" и най-големият транспортен център в Централна и Източна Европа, според ръководителя на проекта.
"Планът е да се създаде център за пътниците от ЦИЕ, които сега трябва да пътуват през Германия, Франция или Великобритания, когато пътуват с по-дълги полети", каза в интервю за Bloomberg зам.-министърът на инфраструктурата Миколай Уайлд.
"Едно от най-големите предимства на летището и на Полша като страна е, че се намира на източния фланг на ЕС. Ние сме вратата от ЕС към изтока и обратното", посочи Уайлд.
Планираното летище ще бъде разположено на 45 километра от Варшава, като до централната жп гара на столицата ще се стига за 15 минути с влак. То ще замени настоящият аеропорт на града - "Фредерик Шопен".
Новото летище бе остро критикувано от полската опозиция, както и от Майкъл О'Лиъри, който управлява най-големия европейски нискотарифен превозвач - Ryanair. О'Лиъри заяви, че Полша няма нужда от "блестяща катедрала по средата на нищото", за да обслужва нарастващия брой самолетни пътници.
Голям интерес
Уайлд твърди, че проектът ще бъде печеливш само с 2 писти, един терминал и необходимите транспортни връзки. Тъй като само въздушният и железопътният възел ще струват до 5 млрд. долара в първата си фаза, правителството може да се наложи да потърси миноритарни инвеститори.
"Азиатският опит в зелените летища не може да бъде подценен, естествено е да търсим партньори там", заяви зам.-министърът. Страни като Южна Корея и Сингапур са "много добри в изграждането и управлението на летища - това е като национален спорт за тях", добави той.
Съществуват и "много" потенциални партньори и за политическо не само бизнес сътрудничество, защото летището може да се разглежда като геополитически проект поради неговия огромен мащаб, каза Уайлд.
Макар че е твърде рано да се разкрият подробностите, правителството забелязва "голям интерес" от финансови институции, включително от инфраструктурни фондове, които желаят да купят дял в проекта.
Полският държавен фонд за развитие PFR също обмисля да се включи. Правителството ще използва бюджетни средства, дълг и средства от ЕС за финансиране на инициативата.
Крайната цел е летището да се разшири с още 2 писти и 2 терминала, така че да може да обслужи 100 млн. пътници. Допълнителните 40 млрд. злоти (10.8 млрд. долара) са необходими, за да свържат аеропорта с други градове с помощта на жп линии. В последната фаза на проекта 70% от всички влакове на дълги разстояния в Полша ще преминават през него.
Въпреки че аеропортът няма да може да се конкурира за пътници с най-големите европейски летища, като "Схипхол" в Амстердам, той може да се превърне в негов пряк конкурент за товари като бързо развалящи се стоки, на които Централна и Източна Европа е основен доставчик.
Железопътният компонент е "много по-здрав, отколкото в други сравними инвестиции". "Ще бъде като комбиниране на Berlin Hauptbahnhof (главната жп гара на Берлин) и летище с размерите на Гетуик", заяви полският министър.