Летище "Пловдив" може да бъде оперирано от китайска компания. Конгломератът NHA Group е един от двамата кандидати за концесията и предложенията й за размер на инвестициите и концесионното възнаграждение надминават тези на конкурента й - пловдивско обединение на "Тракия икономическа зона" и ПИМК, съобщава "Капитал".
Министерството на транспорта се готви да отдаде летище "Пловдив" за 35 години. Кандидатите първоначално бяха трима, но офертата на консорциума "Силк роуд Пловдив еърпорт", начело на който стои швейцарецът Урс Майстерханс, не бе допусната до отваряне.
Така в надпреварата остават местното обединение и китайския конгломерат.
Какво предлагат те?
Най-важното при оценяването на офертите е концесионното възнаграждение. HNA Group предлага 600 хил. лв. годишно и 6% от приходите. Пловдиският консорциум също предлага да отделя 6% от печалбата си на държавата, но доста по-ниско концесионно плащане - 120 хил. лв. годишно.
Китайците обещават и по-големи инвестиции - 79 милиона евро срещу 65-милионна оферта на "Консорциум Летище Пловдив".
В тях се включва удължаване и удебеляване на пистата, както и изграждането на карго и на пътнически терминал. И двата кандидата очакват годишно през летището да минават по 1 милиона пътници.
Финансиране
HNA оперира 16 летища, като разполага с повече от 1 250 самолета. Китайският конгломерат е сред най-бързо растящите компании от Поднебесната империя, благодарение на агресивната политика по експанзия чрез придобивания.
Наскоро обаче стана ясно, че няколко китайски банки вече му отказват заеми. По данните на Bloomberg три от финансовите институции, които преди са давали кредити на NHA Group, наскоро са отказали, а четвърта намалява експозицията си.
В рамките на развитието си китайската компания е използвала поне 73 милиарда долара заеми, като част от тях бяха инвестирани в дялове в Hilton и Deutsche Bank.
Към края на миналата година компанията има 25 милиарда долара свободни средства и около 70 милиарда заеми.
Наскоро Европейската комисия даде разрешение на NHA Group да придобие 82.5% от летището Hahn, близо до Франкфурт, Германия. Стойността на сделката е 15 милиона евро.
То е подобно на това в "Пловдив" от гледна точка на това, че има денонощен лиценз и може да бъде ползвано за товари.