Преди две години Саудитска Арабия започна да ухажва японския производител Toyota, за да накара компанията да изгради голям завод в страната. Това бе част от плана на принц Мохамед бин Салман други сектори да носят приходи на държавата освен петролната индустрия.

Сега обаче японската компания прави крачка назад, изтъквайки причината, че няма полза заради високите разходи за труд и малкия вътрешен пазар, пише Reuters.

Подписването на сделката до 2020 година беше ключова цел от плана за диверсифициране на икономиката. Инвестицията от страна на Toyota e щяла да допринесе за целта на саудитското правителство да създаде 1,6 милиона работни места в производството и логистиката до 2030 година. Мохамед бин Салман иска да локализира половината от производството на внесени автомобили.

Съгласно споразумението, подписано през март, Toyota се е съгласила да направи проучване за осъществяването на индустриалния проект за производство на автомобили. След приключване на оценяването, анонимни източници твърдят, че Саудитска Арабия ще трябва да предостави огромни субсидии, за да може това да се случи.

От компанията са установили, че производствените разходи ще бъдат сходни с други страни само ако има 50% правителствен дял.

Въпреки това дори проектът да се осъществи, фабриката на Toyota няма да произвежда повече от 10 000 коли на година. А това е далеч от целите на саудитското правителство - в страната да се произвеждат половината от автомобилите, внесени отвън, което се равнява на 200 000 коли.

Това означава, че Саудитска Арабия трябва да насочи вниманието си и към други компании, готови да инвестират в нея. Намирането има обаче няма да е лесно, тъй като в страната има сериозно конкурентно неудобство и ще са необходими държавни стимули, за да се промени това.