Огромните сливания в земеделието и хранително-вкусовата промишленост започват да повдигат все повече въпроси. В доклад, озаглавен The Agrifood Atlas, авторите от Friends of the Earth Europe изразяват притеснения, че консолидацията на сектора води след себе си намаляващ потребителски избор, закриване на работни места, влошаване на условията на труд и несигурност пред възможността да изхранваме бъдещите поколения.
Днес почти половината от всички продажби на храна в Европейския съюз са дело на десет вериги супермаркети, а 50 компании отговарят за половината продажби в цял свят, се посочва в доклада.
В периода от началото на 2015 до края на 2016 г. пет от 12-те най-големи сливания на публично търгувани компании са били в областта на селското стопанство. Сливанията са на обща стойност от почти 500 милиарда долара. И това е част от тенденция, която все повече притеснява анализаторите, които наблюдават сектора отблизо.
Докладът показва още, че контрастът в сектора не може да е по-ясен. Едни от най-бедните са работните в земеделието, докато сред 500-те компании с най-големи приходи в света са тези в селското стопанство.
"Увеличаващата се мощ на корпорациите в сектора заплашва качеството на храната, работните условия на хората, заети в земеделието, както и възможността да храним бъдещите поколения", казва Мют Шимпф, част от екипа на FOEE.
Масивните сливания от последните месеци бяха направени с цел спестяване на разходи и доведоха до намаляване на работните места с хиляди, казват още от организацията.
Като пример е дадена бразилската 3G Capital. През 2010 г. тя придобива Burger King. Три години по-късно 3G Capital обединява усилия с Berkshire Hathaway и купува хранителния гигант Heinz. Две години по-късно пък Heinz придобива Kraft Foods Group за 62 милиарда долара, за да формира Kraft Heinz - петата най-голяма компанията в сектора. А в началото на тази година гигантът се опита да придобие по-големият конкурент Unilever, макар че тази сделка се провали.
Кои са 10-те най-големи компании в бранша?
10. Kellogg"s
Приходи за 2015 година: $13,5 милиарда
Корпорацията държи редица популярни брандове, като Eggo и Pringles.
9. Associated British Foods
Приходи за 2015 година: $16,6 милиарда
Тяхна е популярната марка чайове Twinings, както и веригата магазини Primark.
8. General Mills
Приходи за 2015 година: $17,6 милиарда
Под тяхната шапка са Yoplait, Hamburger Helper и Haagen-Dazs.
7. Danone
Приходи за 2015 година: $24,9 милиарда
Най-добре познатите техни продукти са Activia, Danone и Oikos.
6. Mondelez
Приходи за 2015 година: $29,6 милиарда
Това е производителят на бисквитите Oreo, както и на шоколадите Milka.
5. Mars
Приходи за 2015 година: $33 милиарда
Корпорацията е най-известна с бонбоните си M&M, но нейни са и дъвките Orbit.
4. Coca-Cola
Приходи за 2015 година: $44,3 милиарда
Гигантът е най-известен с едноименния си продукт, но и с още редица безалкохолни напитки.
3. Unilever
Приходи за 2015 година: $59,1 милиарда
Освен редица стоки за дома, фирмата произвежда студения чай Lipton, както и сладоледите Magnum.
2. PepsiCo
Приходи за 2015 година: $63 милиарда
Заедно с безалкохолните напитки, PepsiCo държи и марките Cheetos и Tropicana.
1. Nestle
Приходи за 2015 година: $87 милиарда
С Nestle сигурно се събужда половината свят, тъй като е неин брандът кафета Nescafe. Освен това компанията държи брандовете сладкиши Lion и KitKat.
jasentcho
на 08.11.2017 в 20:06:47 #1Чудна работа, отдавна не съм купувал нищо от посочените марки. Ако са ми пробутали нещо, на което е обозначен друг производител, не знам. Поради напредване на възрастта (47), безалкохолни, студени чайове, сладоледи, чипсове, бургери и всичко по-горе изброено просто не го забелязвам. Знам, че няма да живея 100 години, но наистина тези продукти носят доста заболявания. Поне при мен, преди да ги спра се проявиха : синузит, умерено затлъстяване, болни зъби, проблеми със стомаха и червата, уморяемост, намаляване на костната плътност. Не знам дали да изброявам още. Засега положението само го задържам, като спрях прехвалените им лакомства и напитки.