"Държавата ще вложи 7 млрд. лева в пътища в Северна България" е заглавиe от в. "24 часа"

Парите са от бюджета, отиват за две магистрали, тунел, скоростен път и обход на Габрово

Близо 7 млрд. лв. ще се инвестират в пътната инфраструктура на Северна България през следващите години, съобщи шефът на АПИ Георги Терзийски на форум в Русе.

Те ще се вложат за завършване на магистрала "Хемус", на тази от Велико Търново до Русе, за скоростния път Видин - Ботевград, обхода на Габрово и тунела под връх Шипка. Това ще ускори развитието на Северна България и ще осигури бърза и безопасна пътна връзка между София, Варна, Русе и Видин, заяви Терзийски.

Той обясни, че се работи по подготовката и стартирането на строителството на 134 км от магистрала "Хемус" от Боаза до пътя Русе - Велико Търново. За тях правителството отпусна 1,3 млрд. лв. в края на миналата година. Участъкът ще бъде построен от държавното дружество "Автомагистрали", за да се засили контролът и държавата да бъде по-активна в икономиката.

Прочети ще от в. "24 часа"

"Lockheed Martin: Преговорите за F-16 вървят добре, очаква се сделка през лятото" пише в. "Монитор"

Block 70 бие Gripen с авиониката си, заяви шеф в компанията производител. Демонстрираха със симулатор способностите на изтребителя.

Преговорите между България и САЩ за придобиване на F-16 за родните ВВС вървят добре и се очаква сключване на сделка през лятото. Това каза пред "Монитор" шефът на отдел "Международно бизнес развитие на F-16" в компанията производител Lockheed Martin Джеймс Робинсън. Бившият военен авиатор присъства в четвъртък на демонстрация, в рамките на която журналисти имаха възможността да усетят какво е да пилотираш най-разпространения в Света боен самолет чрез специален симулатор и как се поразяват наземни цели.

Той обясни също така защо би било по-добре за родните ВВС, които все още разчитат на старите руски МиГ-ове да се сдобият с машини от най-новата модификация на F-16 Block 70, вместо да предпочете шведските Gripen-и, които загубиха надпреварата при избора на новия тип боена самолет за страната ни. "Предпочитаме да не коментираме конкуренцията, но не мога да не отбележа, че F-16 се представя блестящо по отношение на аеронавтиката и със сигурност има предимство в авиониката, особено по отношение на радара", заяви Робинсън, визирайки възможността на американския самолет да прихваща над 20 цели едновременно. Относно евентуалното свиване на сумата за осемте машини, с които трябва да се освежи военния ни авиопарк, той каза, че е трудно темата да се коментира с конкретика, тъй като освен самолетите, се заплаща и въоръжението към тях, както и обучението на пилотите.

Прочети още от статията на в. "Монитор"

"МВР се подигра с полицаите" е водещo заглавиe на в. "Сега"

Вътрешният министър Младен Маринов изненадващо се отказа от повишаването на парите за нощен труд в МВР. Това става ясно от проектозаповед за определяне на размерите на допълнителните възнаграждения в системата, публикувана за обществено обсъждане. Само преди два месеца министърът се похвали, че ще вдигне двойно парите за нощен труд и оповести проект за наредба. В нея се предвиждаше полицаите да получават допълнително по 50 ст. за всеки отработен час от 22 до 6 ч. Сега служителите на МВР вземат по 25 ст. и са изключително недоволни.

От повишението вече няма и следа - запазва се сегашният размер от 25 ст. "При първоначалното публикуване на проекта бяха определени по-високи размери на допълнителните възнаграждения за полагане на труд през нощта от 22 до 6 ч. и за времето на разположение. След направения отново разчет на утвърдените средства в бюджета на МВР за 2019 г. за разходи по показател "Персонал" се установи, че към този момент това няма да бъде възможно", оправдава се министърът. За увеличението на парите за нощен труд са нужни около 5 млн. лв., което е смешна сума на фона на бюджета на МВР от 1 млрд. лв.

Прочети още от статията на в. "Сега"

"Държавната ТЕЦ "Марица-изток 2" ще отчете 330 млн. лв. загуба за 2018 г.", четем в "Капитал"

БЕХ чака одобрение от ЕК да увеличи капитала на ТЕЦ-а с 600 млн. лв., в противен случай дружеството ще фалира

Загуба от около 330 млн. лв. ще отчете за 2018 г. държавната ТЕЦ "Марица-изток 2". Това обяви изпълнителният директор на Българския енергиен холдинг Петьо Иванов пред журналисти, като се позова на предварителните отчети на дружеството. Отрицателният финансов резултат ще бъде два пъти по-голям от отчетения за 2017 г., като основната причина за това е повишената цена на въглеродните емисии. 

Общо натрупаната загуба на ТЕЦ-а към момента е над 600 млн. лв. и той буквално е изправен пред фалит, ако не бъде подпомогнат от държавата. Точно за това БЕХ подготвя процедура за увеличение на капитала на дружеството, но това ще има само временен ефект. Ако на пазара на електроенергия не настъпи някаква кардинална промяна, която да повиши значително тарифите, загубата на ТЕЦ "Марица-изток 2" ще продължи да расте, като прогнозите са, че през тази година може да достигне половин милиард лева. Отделно дружеството има дългове от близо милиард лева, които няма възможност да обслужва редовно.

Прочети още от " Капитал"

"40,6 км от магистрала Струма остават за изграждане", четем във в. "Стандарт"

Едва 40,6 км остават за доизграждане от АМ"Струма", като по 12,6 км от тях се извършват строително-монтажни работи. Това съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова в Благоевград, където участва в дискусия на тема "Европа в нашия дом".

Тя подчерта, че 43 км от магистралата са на територията на област Благоевград, което я прави жизнено важна за икономическото развитие на региона и мобилността на населението. В момента се изгражда Лот 3.1. от Благоевград до Крупник, от който са изпълнени 48% от строително-монтажните работи. На 11 февруари 2019 г. беше сключен договор от АПИ с консорциума АМ "Струма Тунел 2018" за строителството на тунел "Железница", който ще е с дължина около 2 км и ще е най-дългият, строен у нас досега. Паралелно с това има сключени договори за участъците преди и след тунела. Остава за строителство най-трудният и скъп участък от "Струма" - през Кресненското дефиле, с индикативна стойност 875,3 млн. лв. без ДДС. Трасето е дълго близо 23,6 км и е разделено на два лота, за да може да се работи едновременно и проектът да завърши в срока на оперативната програма. Инвеститорският интерес към проекта е изключително голям.

Прочети още от в. "Стандарт"

"БСК: 72% от промените в закони минават по "къса писта"", пише в. "Капитал"

Честата промяна в правилата на играта влияе негативно на инвестиционния климат, предупреди бизнесът на форум

Над две трети от промените в българското законодателство се правят през преходни и заключителни разпоредби на други закони, показват данни на Българската стопанска камара (БСК), цитирани от председателят на УС Радосвет Радев. Според камарата това създава законодателна нестабилност, текстовете са сложни и неразбираеми, което внася несигурност в бизнес средата и икономиката. Изказването му беше в рамките на форум "За конкурентоспособна и просперираща българска икономика", който е под патронажа на президента Румен Радев и успя да събере и задържи в една зала в продължение на часове представители на правителството, по-големите бизнес организации и самия президент. 

"Никоя икономика не може да бъде успешна, ако държавата в лицето на законодателната, изпълнителната и съдебната власт не създаде необходимата благоприятна среда", каза президентът Румен Радев по време на откриването на форума.

Прочети още от в " Капитал"

"Бизнесът засипа с критики кабинета", пише в. "Сега"

Фирмите плуват в "море от сяра" заради регулациите, оплакаха се работодатели

Кабинетът "Борисов" не успява да се справи с намаляването на данък "бюрокрация". Регулациите се множат, страната ни влошава условията за правене на бизнес, а фирмите "плуват в басейн от сяра". Това са само част от констатациите на работодателите - БСК, АИКБ и БТПП, които вчера организираха форум за конкурентоспособността на икономиката на страната. Очаквано, макар и задочно, правителството бе разкритикувано и от президента Румен Радев. Представителите на кабинета - министри и двама вицепремиери, не бяха убедителни в опита си да защитят напредъка на икономиката и подобряването на бизнес средата.

Хората и бизнесът в България загубиха доверие в българската антикорупционна система, заяви Румен Радев. По думите му пример за това е оживлението, предизвикано у нас от новината, че се предлага Лаура Кьовеши да стане европейски прокурор. "Ако под давлението на чужди служби в България се разкрият крупни корупционни схеми и се стигне до ефективни присъди, ако това се случи отвън, а не отвътре, това ще означава, че България е капитулирала пред корупцията", категоричен бе президентът.

Прочети още от в. "Сега"

"Занаятите изяждат езиковите паралелки", извежда на първа страница в. "Монитор"

Все повече профили по математика и природни науки

Професионалните паралелки, където учениците ще учат и усвояват занаят, постепенно се увеличават за сметка на профилираните, част от които са езиковите и са в застой. Това предвиждат предложенията за план-прием след 7-и клас от шефовете на регионалните управления на образованието в страната. Окончателният трябва да бъде одобрен от просветното министерство до края на април.

В София предлагат 383 паралелки или с 2 по-малко за настоящата учебна 2018/2019-а, когато бяха предложени 385. За място в тях ще се борят 10 488 ученици, които са с 400 повече от тази година. От столичния инспекторат залагат в план-приема 154 професионални паралелки, което е с 5 повече. Сред новите възможности за гимназистите са "Облекла по поръчка" в ПГ по облекло "Княгиня Мария Луиза", "Бутикови облекла" в ПГ по текстилни и кожени изделия, както и "Експлоатация на автомобилния транспорт" в Професионална гимназия по транспорт "Макгахан", която се завръща в заложените в план-приема паралелки след отсъствие от 10 г.

Прочети още от в. "Монитор"

"Българинът застрахова имота си само заради ипотека", пише в. "24 часа"

Цената на полица за дома е от 40 до 200 лева

Близо 9% от над 3,9 милиона жилищни сгради у нас имат застраховка. Това показва съпоставка на "24 часа" на данни на НСИ и на Комисията за финансов надзор за 2018 г.

Над 40% от българите никога не са купували полица, а повече от половината от тях имат единствено задължителната "Гражданска отговорност", показват проучвания на застрахователни компании. Данните сочат, че българите не познават видовете застраховки и не знаят цените на полиците за всяка от тях.

Статистиката е факт, въпреки че по данни на НСИ за 2018 г. е имало 1 594 кризисни събития като пожари, наводнения, свлачища, земетресения, а отчетените и нанесени щети са за над 148,3 млн. лв.

Прочети още от в. "24 часа"