Глобалните вериги за доставки тъкмо започнаха да се възстановяват от най-острата криза от 2021 г., свързана с липсата на контейнери и прекомерните разходи за превоз на товарите, когато се случи нова беда. Епидемията от Covid-19 се завърна в Китай в пълен мащаб. Няколко от най-големите градове в страната се оказаха в локдаун (блокирани) и съответно без възможност да произвеждат стоки и да ги изпращат за износ.

Всичко това може да доведе не само до скок на инфлацията, но и да създаде заплаха от глобална рецесия. И това наред с всички други проблеми, които сега "тормозят" световната икономика, се казва в обширен анализ на "Известия", позоваващ се на мнения на икономически и финансови експерти.

Новата напаст

Доскоро изглеждаше, че Китай се справи с пандемията от коронавирус с най-малки загуби сред всички страни по света, което се потвърждава не само от данните за заболеваемостта и смъртността, но и от икономическата статистика. Китай се превърна в една от малкото страни, в които брутният вътрешен продукт (БВП) нарасна през 2020 г. (с 2,2%). Независимо от това, периодичните блокирания създадоха много проблеми с транспортните вериги, чийто път започва в Китай.

Следователно разпространението на коронавируса може да се сравни само с "пожар, който е погълнал суха трева". През април китайските власти въведоха отново строги мерки срещу разпространението на пандемията. Проблемът е изключително сериозен в Шанхай и по-точно в целия регион на делтата на река Яндзъ. Това е най-големият икономически център на Китай - около 20% от БВП на втората икономика в света се пада на него. Като се има предвид стратегическото значение на този регион, ефектите ще бъдат усетени навсякъде за много кратко време.

Ще успее ли Индия да измести Китай от върховете на световната икономика

Ще успее ли Индия да измести Китай от върховете на световната икономика

Страната се смята за един от световните лидери в програмирането

Прекъсвания на веригите за доставки

Въпросът не е само в това, че производството в индустриалните градове на Китай, смятан за "работилница на света", се затваря, обясни Марк Гойхман, главен анализатор в TeleTrade, в интервю за "Известия". Например в Шанхай "под ударите" на логдауна попаднаха Volkswagen, General Motors, Tesla, най-големият производител на полупроводници в Китай SMIC. Подобни примери, които имат значение и за глобалния бизнес, са хиляди.

Но освен в производството, ролята на Китай в света е и във факта, че осигурява огромен обем от превозите на товари. А те страдат преди всичко заради голямата опасност от предаване на вируса между региони и държави.

Шанхай, наред с други неща, е и най-голямото контейнерно пристанище в света. Товарооборотът му е три пъти по-голям от този на най-голямото европейско пристанище - Ротердам. Затварянето на това и на други пристанища в Китай, доведе до прекъсване на множество вериги за доставки.

Към края на април повече от 500 кораби са чакали в пристанищата на Китай, което е около 28% от всички кораби, чакащи за товарене в света, според аналитичната служба Windward.

Остра логистична криза показват и други статистики. Сега са необходими 111 дни, за да може контейнер от Китай да достигне Западното крайбрежие на САЩ, което е основното търговско направление в Тихия океан. Това е почти исторически максимум - само през януари срокът беше с два дни по-дълъг. Преди началото на епидемията, този срок обикновено не надвишаваше 40 дни.

Цената на превоза на контейнери по посоченото направление се е увеличила средно от 6000 долара в началото на 2021 г., до 15 700 долара сега, т.е. над 2,5 пъти.

Коронавирусните ограничения възпрепятстват и логистиката както в железопътния, така и в автомобилния товар. Тъй като Китай сега е основната "фабрика на света", това не само забавя растежа на самата китайска икономика, но също така означава продължаващи прекъсвания на доставките из целия свят. Което води до увеличаване на недостига на доставки и съответно инфлационния натиск, казва за "Известия" Олга Беленкая, ръководител на отдел "Макроикономически анализи" във финансовата група "Финам".

Много мултинационални корпорации имат дъщерни дружества в Китай (особено в източните провинции, най-засегнати от пандемията) или купуват компоненти и материали оттам. Практически почти всички от тези компании съобщават за трудности и прогнозират спад на икономическите си показатели през второто тримесечие на годината.

Например Airbus отбеляза, че плановете за увеличаване на производството му през второто тримесечие вероятно няма да се осъществят поради прекъсвания на доставките от Китай.

Компанията Apple, която наскоро отчете рекордни финансови резултати за първото тримесечие, заяви, че трудностите с производствените вериги ще й струват $4-8 млрд.

Mercedes също съобщава за сериозни проблеми, които - подобно на други автомобилни производители - все още не могат да се справят с последиците от недостига на микрочипове (във връзка с блокирането на Източното крайбрежие на Китай, ситуацията в тази област ще се влоши още повече).

Европа се оказа в "капана" на високите цени на енергоносителите - има ли изход

Европа се оказа в "капана" на високите цени на енергоносителите - има ли изход

От икономическа гледна точка сметките отиват "на минус"

Неизбежният ефект от разкъсването на веригите при производството и доставките е ускоряването на инфлацията в света, която и без това расте заради санкциите спрямо Русия и общото поскъпване на енергоносителите.

Лесно е да се предположи, че следващата "жертва" ще бъде икономическият растеж. Сега анализатори смятат, че вероятността за настъпване на техническа рецесия в САЩ (рецесия за две поредни тримесечия) достига 50%.

Друга страна на проблема е, че поставеният под карантина Китай неизбежно ще намали собственото си, а след това и световното търсене на енергийни ресурси. Търсенето на бензин, дизелово гориво и авиационно гориво в Китай през април вероятно ще бъде с 20% по-ниско в сравнение със същия месец на миналата година.

Какво ще се случи с продължителността на блокирането в Китай все още не е ясно. Ако Китай не успее да се справи с пандемията с обичайните методи, тогава световната икономическа система, разтърсена от събитията от последните години и месеци, ще навлезе в наистина трудни времена.

Китайският юан поставя под въпрос финансовата мощ на САЩ

Тази страна ще премахне хегемонията на долара

Предстои колосална реорганизация на глобалната икономика