След налагането на западните санкции заради военният конфликт в Украйна много руски авиокомпании спряха международните си полети от страх, че самолетите им могат да бъдат конфискувани, защото са обвързани с лизингови договори. На този фон Москва се опитва да спаси руските авиокомпании по доста спорен начин. Въпросните самолети са оценени на $10 милиарда.
Руското Министерство на транспорта предлага да се задържат самолети, наети на лизинг от чуждестранни компании, като за тях да се плаща в национална валута, се казва в резолюция, публикувана от министерството и цитирана от руските медии.
Според проекта, ако договорът между дадена руска авиокомпания и чуждестранен наемодател на самолет бъде прекратен по искане на последния, включително предсрочно, правителствена комисия ще има правото да реши дали самолетът да бъде върнат или не. При липса на такова решение авиокомпаниите могат да продължат да използват самолета до края на първоначалния срок на договора за лизинг.
Освен това, ако договорът е бил изпълнен през 2022 година сетълментите между собственика на самолета и авиокомпанията трябва да се извършват в руската национална валута - рублата. Проекторешението вече е одобрено от Министерството на финансите на Русия, Министерството на икономическото развитие и Министерството на правосъдието. Предложеният регламент ще се прилага за договори, сключени преди 24 февруари 2022 година.
Руският отговор идва, след като ЕС наложи забрана за продажба и лизинг на самолети на руски авиокомпании миналия месец, като част от пакет от ограничения, наложени на страната на фона на продължаващата военна операция на Москва в Украйна.
Брюксел даде на лизинговите компании срок до 28 март да прекратят настоящите договори за наем в Русия. Тогава се появиха доклади, че руските власти обсъждат национализирането на самолетите Airbus и Boeing, които съставляват по-голямата част от флота на гражданските самолети на страната.